Feriepiloterne guider: 6 unikke oplevelser på Sydsjælland & Møn

Foto: Mads Tolstrup

Det har været en øjenåbner for de to Feriepiloter, hvor meget man egentlig går glip af, når man kun tager de store highlights. Med tippet om virkelig at huske, at komme ud i alle de små afkroge har Feriepiloterne her samlet deres bedste oplevelser på Sydsjælland & Møn.

#1 Smørrebrød i særklasse

Foto:Camilla Egeborg Møller

Hanne: Jeg har fået meget smørrebrød i mit liv, men Hotel Frederiksminde tager prisen. Her fik jeg det bedste måltid nogensinde. Frokostmenuen stod på svampetoast, rødspætte med håndpillede rejer og stegte sild med bløde løg. Det var fuldstændig fantastisk! Derudover ligger restauranten meget smukt ned til Præstø Fjord, og lokalerne er virkelig flot indrettet. Jeg har allerede sagt til et par af mine venner, at de bare skal se at komme afsted.

Camilla: Ja, Hotel Frederiksminde var bare klasse! Men kartoffelmaden på Rønnede Kro, som ligeledes er ejet af Hotel Frederiksminde, var også vanvittig. Den kandiderer til at være den bedste kartoffelmad, jeg har smagt.

#2 Stilfuldt hideaway

Foto:Lene Arevad Gade

Camilla: Studiegården er som taget ud af et Bo Bedre magasin. Det er super stilet, uden overhovedet at være snobbet – men det er helt tydeligt, at vi har med to kreative ejere at gøre her. Egon er fotograf, og Lene er grafisk designer.

Hanne: Vi følte os som gamle venner af huset, så snart vi trådte ind ad døren. Selv hunden kom og hilste på. Studiegården har to sammenhængende værelser med fantastisk udsigt over havet og gulv-til-loft vindue i badet med kig ud over de åbne marker. Om morgenen spiste vi stenovnsboller fra det lokale bageri, mens solen stod op over vandet. Det var den dejligste morgenstund i hundrede år.

#3 Eventyrlig oase

Foto:Mikkel Adsbøl

Hanne: Jeg blev blæst fuldstændig omkuld af The Norrmans. Der var en helt særlig atmosfære, og indretningen er et kapitel for sig.

Camilla: Ja, det er et miks af alt muligt: Blomstertapeter, lette gardiner og masser af farver. Havestuen er pyntet med lyskæder og ligner på det nærmeste en lille jungle med planter overalt. Anna har virkelig styr på indretningen. Vi spiste aftensmad i den gamle grisestald, og aldrig havde jeg troet, at bagt blomkål kunne smage så godt. Om aftenen sank vi ned i det varme vildmarksbad i haven.

#4 Planteentusiastens paradis

Foto:4onceinyourlife

Hanne: Paradehuset er en perle ved Gisselfeld Kloster. Vi kom på en regnvejrsdag, men i Paradehuset skinner solen altid. Det vrimler med planter, blomster og træer i det smukke orangeri, og Stig og Greg, der har stedet, har skabt en helt særlig atmosfære, hvor man føler sig meget velkommen. Da vi havde set nærmere på både planter og butik, fik vi guldbelagt kage og god kaffe i Paradehusets lille café.

#5 Lokal gin

Foto:Mads Tolstrup

Hanne: Mange i min omgangskreds går meget op i gin, men jeg selv har aldrig været den store fan. Lige indtil jeg smagte Radius Distillerys. Fra det øjeblik åbnede der sig en helt ny verden for mig. Vi smagte gin lavet på æble, grapefrugt og agurk, og ejeren August fortalte passioneret om alt fra udvikling af smage til fadlagring. Jeg endte med at købe en gin med hjem, så nu kan jeg skåle med mine venner.

#6 En uforglemmelig aften

Hanne: Selvom jeg efterhånden har været ved Møns Klint en del gange, er jeg aldrig stødt på Villa Huno. En perle af et boutiquehotel, som ligger helt ned til Hunosøen. I hotellets restaurant fik jeg muslingesuppe, som smagte himmelsk godt, og Camilla fik kød fra Villa Hunos egne økologiske Herefordkvæg. Aftenen sluttede vi af i en robåd på søen med et glas vin i hånden og bål på bredden, mens mørket faldt på.