8 topfede aktiviteter for naturelskere og adrenalinjunkier

Foto: Mads Tolstrup

De har overnattet på toppen af en Landrover ved Møns Klint, klatret på trætopbaner på Gavnø og gået mørkevandring i en skov. Steven Mountfield har testet en lang række naturoplevelser med sin søn Christopher. Her deler far og søn ud af højdepunkterne fra deres outdooreventyr.

#1 MOUNTAINBIKERÆS OG VANDRING VED MØNS KLINT

Foto:Mads Tolstrup

Der var fart over feltet, da vi ræsede afsted på mountainbike i skovsporene ved Møns Klint. Det er virkelig et betagende område med et udfordrende terræn. Flere steder stikker træernes rødder op af jorden, og når man rammer de stejle stigninger, skal der trædes til i pedalerne. Man cykler inde i skoven blandt en masse træstammer og kan komme helt ud til kanten af klinten. Cyklerne lejer man gennem GeoCenter Møns klint, som stiller en guide til rådighed. Bagefter fik vi stillet sulten med en lækker madkurv fra Villa Huno med godsets egne herefordbøffer og sommersalater. Om eftermiddagen gik vi de knap 500 trin fra toppen af Møns Klint ned til stranden og op igen, så Møns højeste punkt Aborrebjerget og vandrede en lille del af Klintekongens Rige, der er kåret til Europas bedste vandrerute.

#2 TRÆTOPKLATRING PÅ GAVNØ

Foto:Maria Andersson

Gavnø Go Fly er en klatrebane i flere forskellige niveauer med forhindringer i højderne. Man klatrer ganske enkelt fra træ til træ via reb, net, svævebaner og hængende brædder. Vi har begge højdeskræk, men nåede alligevel næsten op på det højeste niveau. Det var fedt at blive skubbet ud af sin komfortzone og opdage, at vi turde meget mere, end vi selv troede. Christopher susede derudaf, så jeg måtte bare følge trop.

#3 FOSSILJAGT I FAXE KALKBRUD

Foto:VisitSydsjælland-Møn

Faxe Kalkbrud har engang været dækket af hav og koralrev, så i dag kan man gøre sig nogle vilde forhistoriske fund. Vi fik udleveret hammer og mejsel af Geomuseum Faxe, og så var det ellers ud at lede. Vores naturguide undersøgte alle de små fossiler, vi fandt med lup, men der var desværre ingen hajtand iblandt. Det er ellers ofte besøgende som os, der finder de sjoveste og mest sjældne fund, fik vi fortalt.

#4 SÆLSPOTTING PÅ AVNØ

Sæler på Avnø

Foto:Ivan Ingemansen

Avnø er en lille halvø med et rigt dyreliv. Her så vi store fugleflokke, harer i løb og sæler ude på vandet igennem en kikkert. Vores guide fra Avnø Naturcenter var en garvet 80-årig herre, der kendte alle de gode steder, så vi fik en del kilometer i benene. Om aftenen sov vi i shelter ude på spidsen af Avnø med udsigt over fjorden.

#5 LANDROVERLYKKE PÅ TOPPEN AF MØNS KLINT

Foto:Mads Tolstrup

Det er lidt en drengedrøm for mig at få en Landrover, og den drøm blev kun forstærket, da Christopher og jeg kørte offroad i sådan en ved Møns Klint. Camp Møns Klint havde sørget for den helt rette stemning og sat et kassettebånd i bilradioen med Elvis’ greatest hits, og så kørte vi ellers ud over det bakkede landskab og hilste på køerne. Det var den ultimative følelse af frihed. Da solen gik ned, fandt vi et spot at holde bilen parkeret for natten, og så gik vi til ro i tagteltet.

# STAND UP PADDLE PÅ FARØ

Foto:Mads Tosltrup

Når vinden blæser, er der gang i windsurferne ved Farø Kitespot. Vi kom på en vindstille dag og skulle derfor stand up paddle i stedet. Møn Surf stod klar med våddragt og paddleboards, da vi ankom, og så fik vi en hurtig instruktion. Det var virkelig nemt at holde balancen på boardet og en supersjov familieaktivitet. Vi følte os trygge hele vejen igennem, fordi man kunne bunde et godt stykke ude i bugten. Christopher padlede væsentligt længere ud i vandet, end hans far turde.

#7 FISKETUR OG SURFBIKE PÅ PRÆSTØFJORD

Foto:Mads Tolstrup

Mine børn har altid gerne villet fiske, men jeg har aldrig vist, hvor man skulle starte. Hvilke blink skal man bruge, og hvordan bærer man sig ad? Derfor var det fantastisk at møde Martin fra Flex Fishing, som vidste præcis, hvad der skulle til for at få noget på krogen. Vi fik et par waders på, blev udstyret med en fiskestang, og så stod vi tålmodigt og ventede på dagens fangst i Præstø Fjord. Pludselig var der bid, og Christopher halede en hornfisk i land, som blev spist samme aften. Efter fisketuren tog vi forbi Eventyrbåde og så Præstø fra vandsiden på et par surfbikes. Det bliver ikke meget flottere med den blå fjord og den grønne kulisse.

#8 MØRKEVANDRING PÅ MØN

Dark sky stillevandring med Susanne Rosenild

Foto:Naturguide Møn

Vi var på en fantastisk guidet mørkevandring i Ulvshale skov på Møn med Susanne fra Naturguide Møn, der er biolog og naturvejleder. Vi gik rundt inde i den mørke skov, og det var vildt at opleve, hvordan vores sanser langsomt blev skærpet. Pludselig kunne vi se og lytte bedre i mørket, og vi hørte både natugleunger skrige og tudser kvække. Indimellem fandt månen vej ind gennem træstammerne, og Susanne fortalte historier om skovens dyr, om hulemænd, stjernehimlen, lys og mørke. Til sidst lavede vi bål og drak kakao med mælk og honning.