Travle orange cykler på Stevns

31.10.2019
Foto: VisitSydsjælland-Møn

Første sæson med de karakteristiske orange udlejningscykler på Stevns har været en succes, fortæller Claus Høgenhaug, Rødvig Ferieby, der er formand for foreningen bag Stevns nye cykeltilbud.

De orange udlejningscykler fra Donkey Republic er allerede godt kendt fra København, hvor både turister og lokale kan leje dem via en app på mobiltelefonen.

Men selv om cyklerne egentlig er et storbyfænomen, kan de sagtens anvendes på Stevns – og andre områder i SydkystDanmark kan med fordel lade sig inspirere, forklarer Claus Høgenhaug.

Hele ideen med cyklerne er at gøre det lettere for turister at komme hurtigt rundt på Stevns. For eksempel hvis man er gået langs Trampestien fra Rødvig mod Højerup, kan man med fordel leje en cykel ved Højerup og tage den tilbage til udgangspunktet. På den måde skal der skabes en mere sammenhængende og dynamisk oplevelse af at være turist på Stevns.

"Vi har 50 cykler, og den første sæson er gået rigtig godt. Vi har ikke brugt de store midler på at reklamere for cyklerne ved de 9 udlejningscentraler – de såkaldte ’hubs’ – på Stevns, men alligevel kan vi se, at de er blevet flittigt brugt. Vi er meget positivt overrasket"

siger Claus Høgenhaug.

Det er foreningen ’Stevns Cykelturistforening’, der står bag projektet med at få cyklerne til Stevns og stå for driften. Bag foreningen står Rødvig Kro- og Badehotel, Rødvig Ferieby, Konferencehotel Klinten og Traktørstedet Højeruplund. Undervejs i opstarten bistod Stevns Erhvervsråd.

Det var nødvendigt at etablere en forening, for at kunne søge fondsmidler til projektet, og samtidig skabe en adskillelse mellem de erhvervsdrivende og selve cykelprojektet. Det har kostet i omegnen af 200.000 kroner at få de 50 cykler til Stevns, og heraf har Stevns Kommune betalt halvdelen, forklarer Claus Høgenhaug.

"Cykelprojektet skal være uafhængigt af vores egne forretninger, det skal ikke være en indtægtskilde. Vi støtter den, fordi det er et godt formål og et eventuelt overskud går til foreningen. I den første sæson har cyklerne været udlejet over 500 gange og det betyder, at budgettet for projektet holder.  Vi betaler en fast fee til Donkey Republic og en lille procentdel af vores omsætning. Den faste fee betales hele året rundt, uanset om der bliver udlejet cykler eller ej. Så det er en omkostning, vi skal passe på.” siger han.

I vintersæsonen skal der være cirka 15-20 cykler fordelt rundt på de mest centrale udlejningssteder: Rødvig- og Store Heddinge Station og Rødvig Havn og Højerup.

Til næste sæson arbejder man med at få skaffet nogle udlejningscykler i børnestørrelse, det er der nemlig en stor efterspørgsel efter. Samtidig vil foreningen gerne have flere udlejningssteder, gerne ’ind i landet’ og længere mod nord på Stevns.

Turisterne cykler overraskende langt

Fordi man registrerer, hvor cyklen bliver udlejet og hvor den bliver afleveret igen, kan man få et direkte billede af, hvordan turisterne bevæger sig rundt på cyklerne: ”Vi er blevet lidt overrasket, fordi brugerne cykler længere, end vi egentlig havde regnet med. 80% af udlejningerne kører mere end 3 km. Så der er ikke så mange korte ture, som vi havde forventet. Mange kører et pænt stykke, men der er jo også 6 km fra Højerup til Rødvig,” siger Claus Høgenhaug.

Samtidig afslører udlejningsmønstret, at der er nogle ’turist-knudepunkter’ på Stevns: Togstationerne, Højerup og de steder, hvor der er mange overnattende gæster

Samarbejde nødvendigt

For Claus Høgenhaug har den største erfaring med cykelprojektet været, at det ikke var lykkedes uden et godt samarbejde mellem turismeaktørerne på Stevns: Der skal penge og vilje til at køre det. Det er ikke en forretning, der giver os pengene igen direkte, men det giver service over for vores kunder, og hvis de er glade og tilfredse, så kommer de forhåbentlig tilbage igen.  Nu ved de, at her på Stevns er en god cykel-infrastruktur.

Hos Stevns Cykelturistforening ser man gerne, at der kommer flere udlejningssteder med – og samtidig kan konceptet ’eksporteres’ til andre områder i SydkystDanmark, mener Claus Høgenhaug: ”Vi har slået på det her som en løsning for vores vandrerute, de 22 km langs Stevns Klint, at den skal kunne dække den. Derfor er det naturligt, at fx Camønoen og Møn generelt, kunne gøre noget lignende. Jeg kunne også godt ønske mig nogle drop-off-steder i Faxe, fordi vandreruten Sjællands-Leden går direkte fra Stevns og ned til Faxe Kommune, og derfor ville det være interessant at have nogle ’hubs’ dernede,” slutter Claus Høgenhaug.