Flydende pressemøde

Flydende pressemøde blev tilløbsstykke

Foto: VisitSydsjælland-Møn

25. juni lancerede SydkystDanmark i samarbejde med 16 lystbådehavne i destinationen et nyt online sejlerunivers på Danmarks største havneportal Havneguide.dk

Nyheden blev præsenteret ved et arrangement i Præstø Havn, hvor havnemestrene for de 16 havne fik præsenteret den nye portal, der skal få endnu flere lystsejlere til at sætte kursen mod SydkystDanmark.

”Sydsjælland er et slaraffenland for lystsejlere, og vi skal have endnu flere til at få øjnene op for de mange skønne oplevelser, der venter i vores område. Med den nye guide gør vi det lettere at få et overblik over de seværdigheder og naturoplevelser, som venter sejlerne, når de går i land,” siger Heidi Larsen, netværks- og forretningsudviklingschef i VisitSydsjælland-Møn. 

I forbindelse med præsentationen havde VisitSydsjælland-Møn i samarbejde med FLID, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, der står bag Havneguiden.dk, også arrangeret et pressemøde for at skabe mest mulig opmærksomhed omkring den nye onlineportal.

”Vi var lidt spændt på, om vi kunne lokke de travle mediefolk ud af deres kontorer. Men i samarbejde med FLID og vores samarbejdspartnere hos Vordingborg Kommune lykkedes det at få skabt stor interesse i vores presse-netværk,” fortæller Lars Bo Axelholm, pressechef i VisitSydsjælland-Møn.

Pressemødet blev afholdt hos Præstø Sejlklub, der stillede fantastiske lokaler til rådighed på havnen. Samtidig havde FLID og formanden for Præstø Sejlklub skaffet tre frivillige bådejere fra klubben, der hev en eftermiddag ud af kalenderen for at tage journalister og kamerafolk med på en times sejltur på Præstø Fjord. 

 ”Det er første gang, at vi arrangerer et ’flydende pressemøde’ – og jeg må indrømme, at jeg var lidt spændt på, om vi kunne lokke journalisterne med ud på vandet. Det er jo travle folk, der arbejder med stramme deadlines og som hurtigt skal have historien i hus. Men nu hjalp det sikkert også, at vejret på dagen var helt fantastisk, så journalisterne fik en skøn tur på fjorden, der også gjorde det muligt for fotograferne at få nogle lækre billeder i kassen,” siger Lars Bo Axelholm.

Resultatet blev meget bred pressedækning: Lanceringen af SydkystDanmarks online sejlerunivers ramte spalterne i medier som sejlsport.dk, minbaad.dk, baadmagasinet.dk, Næstved.netavis.nu, Faxenyt.dk., Sydsjællands Tidende, Sjællandske Dagblade og Haslev-Faxe Posten.

Derudover deltog et hold fra TV2 Øst i hele arrangementet og det blev til et fyldigt indslag på TV2 Øst og samtidig sendte DR P4 Sjælland hele to radioindslag om nyheden i løbet af dagen.

”Det vidner om, at de lokale lystbådehavne nyder en stor opmærksomhed, og at det vækker interesse, når vi sætter nye tiltag i søen for at tiltrække endnu flere lystsejlere til destinationen. Og så har hele ’set-uppet’ omkring det flydende pressemøde givet os ny viden, som vi selvfølgelig vil få gavn af, næste gang vi har en god nyhed, som vi gerne vil have ud over rampen,” siger Lars Bo Axelholm.