Flere skal have øjnene op for outdoor-oplevelser på Sydsjælland & Møn

Foto: Richard Clark

En ny og langsigtet markedsføringskampagne med fokus på oplevelser i naturen skal få endnu flere til at holde ferie på en campingplads på Sydsjælland & Møn. Målet med kampagnen, der har et millionbudget, er især at tiltrække nye målgrupper og løfte skuldersæsonen.

Midt i højsæsonen kan der bogstaveligt talt ikke proppes flere gæster ind, lyder det fra en glad Kasper Kristensen, managing director, Feddet Strand Resort.

 ”Det ser rigtig, rigtig godt ud. Vi har 100% belægning her fra midt i uge 28 og til slutningen af uge 30, så vi kan bestemt ikke klage,” siger Kasper Kristensen.

 Selv om der er alt optaget i højsæsonen, har VisitSydsjælland-Møn i samarbejde med Feddet Strand Resort og Møns Klint Resort udviklet en stor markedsføringskampagne, der skal få endnu flere til at vælge campingferie i destinationen.

 Kampagnen, der markedsfører samtlige 20 campingpladser i destinationen, blev skudt i gang i foråret, og holder pause her i højsæsonen, men den genoptages efter højsæsonen.

 ”Der er brug for, at vi får tiltrukket nye kundegrupper,” siger Kasper Kristensen.  

 ”Det afslører salget af campingvogne. Det har været faldende siden finanskrisen, så når vi skal tænke langsigtet, er vi nødt til at se efter nye kunder. Vi kan ikke blive ved med at høste de ’traditionelle’ campister, vi skal have vakt interessen hos andre,” siger Kasper Kristensen.

 Rettidig omhu

 Tager man helikopterblikket på, så bliver udfordringen tydeligere: Campingpladserne på Sydsjælland & Møn står for 48% af alle overnatninger i destinationen og med udsigt til, at de ’traditionelle’ campister langsomt bliver færre og færre, så skal der sættes ind.

 ”Det handler om rettidig omhu,” siger Martin HH Bender, direktør i VisitSydsjælland-Møn.

 Han har henover foråret besøgt samtlige 20 campingpladser i Næstved, Stevns, Vordingborg og Faxe Kommune for at danne sig et overblik over, hvilke konkrete styrker og svagheder de enkelte pladser har.

 ”Kortlægningen betyder, at vi nu har overblikket, der betyder, at vi sætter gang i en række initiativer, hvor vi understøtter digitaliseringen af campingpladserne, så de fx kan få lavet bedre hjemmesider og samtidig får alle campingpladser besøg af en professionel fotograf, så pladserne kan blive præsenteret med flotte foto for potentielle gæster,” siger Martin HH Bender.

Ud over indsatsen med at få løftet campingpladsernes websider, så har man altså også iværksat en to-årig markedsføringskampagne med et millionbudget.

Det forklarer Mike Olesen, marketingchef i VisitSydsjælland-Møn. 

”Vi har altid haft øje for, at vores campingpladser er meget vigtige aktører i vores destination, også fordi de repræsenterer en betydelig del af vores samlede overnatningskapacitet,” siger Mike Olesen.

”Hvor vi hidtil har haft fokus på at fortælle om campingpladsernes gode faciliteter, så vender vi nu bøtten på hovedet og ændrer budskabet. Nu sætter vi fokus på, hvilke store oplevelser, der venter her på Sydsjælland & Møn, og samtidig får vi så fortalt, at campingpladserne er en naturlig base for de skønne ferieoplevelser,” siger Mike Olesen.

Processen med at udvikle den nye markedsføringskampagne har taget det meste af vinteren og foråret og har involveret både reklamebureauer, mediebureau, input fra 18 lokale campingpladser og altså de to største campingpladser i destinationen, som har investeret i markedsføringskampagnen.

Markedsføringen kommer især til at være online, og den kommer til at strække sig hen over sensommeren og efteråret i 2019 og igen foråret i 2020. Målet er som nævnt at tiltrække nye kundegrupper og samtidig få gæsterne til at komme uden for højsæsonen.

”Som også travlheden her i højsæsonen hos Feddet Strand Resort afslører, har vi allerede godt fat i dem, vi kan kalde de ’traditionelle’ campister. De elsker os allerede. Men vi vil gerne have fat i den nye type outdoorturister, der måske ikke identificerer sig med den ’klassiske’ campist, men som elsker at holde ferie i naturen med familien. Det kan være børnefamilien i København, der ikke lige har tænkt over at vende blikket herned og som tager på ferie i Syden eller til Bornholm. Eller det kan være det modne par, som eftersøger gåture, cykelture, stilheden og det gode udeliv. Dem, der eftersøger ’Joy of Missing Out’ – altså glæden ved at slippe væk fra mobiltelefonen, de sociale medier og den travle hverdag,” siger Mike Olesen.  

”De her ’nye outdoorturister’ ønsker måske ikke at bo i en campingvogn, men foretrækker at overnatte i en hytte, et mobilehome – eller måske et shelter. De skal vide, at vi har en hel masse at byde på, bare 1 times kørsel fra København.”