DR1 Vilde vidunderlige Danmark - Møns Klint

DR’s flotte naturprogram blev afsæt for storstilet kampagne

Foto: Mastiff

Møns Klint var en flot medvirkende i DR1-programmet Vilde Vidunderlige Danmark, der blev sendt i bedste sendetid. Den opmærksomhed blev udnyttet i en kampagne med særlig fokus på Møn.

”Takket være gode samarbejdspartnere på Møn var vi blevet opmærksomme på, at Møns Klint ville spille en flot og markant rolle i et afsnit af DR’s Vilde Vidunderlige Danmark, og dét gjaldt det om at udnytte,” fortæller Mike Olesen, marketingchef i Destination SydkystDanmark.

Det lykkedes at få fremskaffet tv-programmet inden det gik i luften, og derfor havde Destination SydkystDanmark et lille forspring, som kunne udnyttes til at sammensætte en kampagne, der spillede på de samme skønne naturoplevelser ved Møns Klint, som tv-programmet gør.

”På grund af Coronakrisen er destinationens markedsføring i ind- og udland ændret ret kraftigt og vi har i længere tid annonceret på lavere blus end egentlig planlagt, og har roligt justeret trykket op, efterhånden som danskerne har vænnet sig til situationen,” siger Mike Olesen.

”Men med kampagnen Vilde Vidunderlige Møn fik vi taget godt hul på et nyt markedsføringstryk, hvor speederen blev trykket godt i bund. Det gjaldt som sagt om at udnytte den opmærksomhed, som ét at ugens mest sete tv-programmer skaber, og derfor blev kampagnen også skabt på rekordtid af teamet bag SydkystDanmark,” siger Mike Olesen.

På grund af den aktuelle krise valgte Vordingborg Kommunes udvalg for Turisme, Udvikling og Erhverv også ekstraordinært at støtte kampagnen.
Mike Olesen fortæller;

I den første tid af krisen var alle danskere i en choktilstand, og ingen tænkte på ferie. Men vi ser tydelige tegn på, at danskerne er begyndt at tænke på sommerens ferie. Lysten til at planlægge og booke ferie er på vej tilbage - og det skal vi udnytte,

Kampagnen bestod af helsidesannoncer i Politiken og Berlingske Tidende. Samtidig blev Politiken, Berlingske Tidende og Jyllands-Postens hjemmesider overtaget af bannere, kombineret med online-annoncering via Google og opslag på Destination SydkystDanmarks sociale medier med videoer. Budskabet var, at Vilde Vidunderlige Møn er det oplagte valg, når sommerferien skal planlægges.

”Normalt annoncerer vi sjældent igennem medier som Berlingske Tidende, men på grund af Coronakrisen har danskernes medievaner også ændret sig drastisk. Flere læser de store landsdækkende aviser mere end tidligere og fordi rigtig mange virksomheder har sløjfet annoncering under Coronakrisen, så er priserne for annoncering også faldet, og det gør det alt andet lige billigere for os at bruge de kanaler. Så vi kan skabe opmærksomhed andre steder, end hvor turisterne er vant til at se Destination SydkystDanmark annoncere,” forklarer Mike Olesen.

Der blev også produceret et interview med Nils Natorp, direktør hos GeoCenter Møns Klint, med fokus på kommende udstillinger på Geocenteret. Alle, der klikkede på online-annonceringen, blev dirigeret til en særligt oprettet kampagneside på Destination SydkystDanmark, hvor Møns attraktioner, overnatningssteder og oplevelser er samlet.

”Vi kan se, at der har været mange brugere inde på websiden for Vilde Vidunderlige Møn. Faktisk var den mest besøgte side på sydkystdanmark.dk i ugen efter. Det understreger, at danskerne er i gang med at planlægge ferien. Der er også blevet sendt potentielle kunder videre til feriehusudlejere og campingpladser, så det viser en klar købsintention hos danskerne,” siger Mike Olesen.