Carsten Rasmussen

”Det er nu, vi skal støtte vores lokale turisterhverv… “

Foto: Pressefoto

Carsten Rasmussen, borgmester i Næstved og bestyrelsesformand i Destination SydkystDanmark, opfordrer alle borgere til at bakke mest muligt op om de lokale aktører i turisterhvervet.

”Jeg frygter desværre, at mange butikker, caféer og restauranter vil bukke under,” siger Carsten Rasmussen, borgmester i Næstved og bestyrelsesformand i Destination SydkystDanmark, om den aktuelle Corona-krise.

”Når først du har mistet en hel måneds omsætning, så er det utroligt svært at indhente igen. Tag for eksempel de udskudte konfirmationer – du kan jo ikke holde to konfirmationer på den samme søndag i september, det har festlokalerne jo ikke kapacitet til, og folk vil ikke holde deres konfirmationsfest på en onsdag. Så meget af omsætningen er tabt for evigt. Min største private bekymring er, hvad det er for en verden, vi vågner op til, når det her overstået,” siger Carsten Rasmussen.

Bestyrelsesformanden fortæller, at han har talt med flere aktører, der samstemmende melder om store problemer:

”Jeg har bl.a. talt med Hotel Kirstine og et par restaurantejere, som virkelig har det hårdt i øjeblikket. Eksistensgrundlaget er revet væk med et snuptag. Der er ingen møder, ingen konferencer, alt er lukket. For restauranterne gælder det, at selv om de prøver med take-away, så redder det ikke omsætningen. Det kan godt være, at der er hjælpepakker til at dække 80% af udgifterne, men restauranterne kan jo ikke pludselig have dobbelt så mange gæster, når der bliver åbnet igen,” siger han.

”Samtidig kan jeg godt frygte, at danskerne vil være tilbageholdende med at gå ud og spise igen, når der bliver åbnet. Vores økonomi i Danmark er fundamentalt god, men privatøkonomien bliver ikke bedre af Corona-krisen, og mange bliver arbejdsløse, så det kan ramme vores lyst til at gå ud og spise på restaurant eller tage på weekendophold.”

Hjælp din lokale virksomhed

Derfor opfordrer Carsten Rasmussen alle borgere til at støtte op om det lokale turisterhverv:

”Der er ingen tvivl om, at det er rigtig vigtigt, at vi som borgere støtter op om det lokale. Husk at gå ud at spise, husk at støtte de lokale attraktioner. Køb en ekstra is, når du er i BonBon-Land, for omsætningen hos virksomhederne har virkelig brug for en saltvandsindsprøjtning,” siger han.

”Tag et ekstra weekendophold på nogle af vores lokale hoteller og lej et lokalt sommerhus i stedet for at tage på weekendophold i Paris eller London.”

Bestyrelsesformanden peger på, at Destination SydkystDanmark er på rette vej, når markedsføringsindsatsen bliver fokuseret på nærmarkederne, når krisen bliver afblæst:

Efterhånden som det her forhåbentlig begynder at aftage, så skal vi være klar med markedsføring, både i forhold til vores lokale marked, men jo også i forhold til nabolandene. Det er vigtigt, at vi slår på vores skønne natur, og de muligheder vi kan tilbyde for at nyde den sammen med familien. Vi har masser af oplevelser, der foregår i det fri: BonBon-Land, Stevns Klint, Møns Klint, Skovtårnet og Slotsparken ved Gavnø er alt sammen seværdigheder, der foregår udendørs, og som du kan nyde, hvis du bare husker dine forholdsregler.

Opfordring til aktørerne

Selv om krisen kradser, så har Carsten Rasmussen et håb om, at de lokale turistvirksomheder trods alt kan bevare humøret og udnytter ventetiden konstruktivt.

”Vores virksomheder skal selvfølgelig prøve at begrænse skaderne her og nu, og så gøre sig endnu mere klar til, at vi får lov til at gå ud igen. Så vi er klar til en forhåbentlig travl sommer- og efterårssæson. Sørg for, at gæsterne får en endnu bedre oplevelse, når de kommer tilbage. På den lange bane skal vi jo leve af service, service, service,” slutter Carsten Rasmussen.