Skærmdump fra Verchingers Youtube-kanal

Youtuber skal få flere ud på kanotur på Susåen

4.9.2020
Foto: Skærmdump - Verchingers Youtubekanal

Kan man få flere til at tage på kanotur på Susåen, hvis man sponserer en youtuber, der normalt underholder sine følgere med computerspil?

Vercinger er én af den slags Youtubere, som du sikkert har hørt om, hvis du har børn i 8 - 12 års alderen.

Vercinger, der ude i virkeligheden hedder Ejvind Lauritsen, underholder normalt sine 132.000 følgere med at vise, hvordan han og vennerne spiller computerspil som GTA, Fortnite, Roblox og Minecraft.

Men i løbet af sommeren 2020 har Vercingers mange følgere også kunne grine med, imens Ejvind og hans venner tager på kanotur på Susåen.

De tre film på Youtube er som noget helt nyt skabt i samarbejde mellem Destination SydkystDanmark, Næstved Kommune, Næstved Turistforening og Broby Kanoudlejning.

”Det er et ganske usædvanligt samarbejde, og de foreløbige resultater ser yderst positive ud,” forklarer Mike Olesen, marketingchef i Destination SydkystDanmark.

Videoerne er alt andet end den typiske ’glansbillede-markedsføring’ – men de er derimod ægte, autentiske og i øjenhøjde, hvor Vercinger har haft frie tøjler. Vi sejler med i kanoen, sover i telt, spiser bålmad og hele tiden med Susåen som kulisse. Det hele krydret med Vercingers naturlige humor og charme. På den måde fungerer videoerne som ’klassiske’ rejsereportager blot med en gamer-youtuber som vært.

I skrivende stund har de tre videoer sammenlagt over 100.000 visninger på youtubekanalen.

”Vi har tidligere haft gode samarbejder med influencere, og vi kan se, at Vercinger har en følgerskare, som er meget interessant, fordi børn og unge som regel har en del at skulle have sagt, når familien skal på ferie,” siger Mike Olesen.

Før der blev indgået en aftale med youtuberen, var der dog nogle kriterier, som skulle være på plads:

”Vi har lavet en del forarbejde, inden vi sagde ja tak til samarbejdet. Vercinger er en god type, som både de unge og deres forældre kan lide. Han er ikke ’smart-i-en-fart’-type, og samtidig er han meget tro mod sit koncept. Det gjorde os trygge i, at han er en god ambassadør for vores destination. Vi håber selvfølgelig, at de unge får et godt grin af Vercingers oplevelser på Susåen, og at de får lyst til at invitere deres forældre med på en kanotur,” siger Mike Olesen, der også peger på, at timingen var rigtig: Under coronakrisen fik danskerne i høj grad øjnene op for oplevelser i naturen.

”Nu er det jo ikke sådan, at 100.000 mennesker styrter ud og tager på kanotur på Susåen. Men at dømme ud fra de mange kommentarer til videoerne, er der skabt en stor opmærksomhed for netop Susåen som et dejligt sted at tage på kanotur. Det er ikke kun Gudenå, som dur,” slutter Mike Olesen.