Turisme kollektivet

Fremtidens turisme er bæredygtig og kollektiv

9.2.2021
Foto: Mads Berg

Målet er sat: Sydsjælland og Møn skal være en af Danmarks stærkeste turistdestinationer og det opnås bl.a. med lokalt samarbejde og bæredygtige tiltag. VisitSydsjælland-Møn A/S lancerer ny strategi, der sætter endnu højere på dagsordenen i kommunerne Næstved, Vordingborg, Faxe og Stevns.

Strategi i en krisetid skal sikre jobs, økonomi og bæredygtig udvikling

Vi vil alle huske årene 2020 og nok også 2021 som noget specielt. Især turismen på Sydsjælland og Møn lider hårdt under Corona-restriktionerne og naturen blev presset i sommeren 2020, da mange danskere valgte udelivet i større stil. Destinationsselskabet VisitSydsjælland-Møn har netop lanceret en ny strategi for de næste 4 år, der har fokus på tiden efter Corona og hvordan lokalt samarbejde og bæredygtige tiltag kan løfte turismen til nye højder på Sydsjælland og Møn.

Direktør i VisitSydsjælland-Møn, Martin HH Bender udtaler:

”Den særlige sommer i 2020 har gjort, at der er tre pointer der står lysende klart: Vi skal passe på vores natur, vi skal stå inde for vores kvalitet og vi skal værne om vores fællesskab for sammen at udvikle en bæredygtig turisme for Sydsjælland og Møn”.

Strategien hedder ”Turismekollektivet - Fra Coronakrise til Bæredygtig Vækst”

Strategien fokuserer på fællesskabet i turismekollektivet. Det er vigtigt at indse at hele økosystemet, med overnatningssteder, restaurant, oplevelser mv., i turismen hænger nøje sammen. En god oplevelse for en gæst i området er afhængig af mere end ét godt overnatningssted eller ét uheldigt restaurantbesøg. Gæstens ferie afhænger af et samlet indtryk af destinationen og dermed af Turismekollektivet.

Direktør for Destination SydkystDanmark, Martin HH Bender, lægger vægt på:

”Vi er alle kollektive destinationsejere, og ejerskabet binder os sammen – i stolthed, udfordring og ambition. Turismekollektivet er et værdifælleskab, der har fokus på fælles nytteværdi, medindflydelse, åbenhed, kvalitet og bæredygtighed”.

Bæredygtig vækst og lokalt engagement går hånd i hånd

Turismen på Sydsjælland og Møn foregår der hvor vi lever og bor. Området er dels afhængig af jobs og oplevelser som turismen skaber, men samtidig presset, hvis turismeudviklingen ikke tager hensyn. God og bæredygtig turisme er afhængig af hele turismekollektivet. Dvs. receptionisten på hotellet, ejeren af campingpladsen, iværksætteren, attraktionsejeren, den lokale turistforening og kommunerne.

Martin HH Bender udtaler:

”Vi skal skabe fællesskab og alle trække i den samme retning. Det turisterne kender Destination SydkystDanmark for, er naturen. Den skal vi passe på og sørge for den også er her til de næste generationer. Ved at arbejde sammen i turismekollektivet, kan vi øge den økonomiske gevinst ved turisterne, udvikle områderne, skabe liv og samtidig pleje vores natur”.

Derfor er der opsat nye innovative leveregler for turismeudviklingen i den nye strategi. Gode steder at bo er også gode steder at være turist. Levereglerne sætter fokus på det lokale liv, det fællesskab der er og den natur vi omgiver os med. En bæredygtig og attraktiv destinationsudvikling giver øget omsætning for vores erhvervsdrivende og dermed nye jobs til de lokale. Måske er der endda gæster, som synes her er så rart at være, at de vælger at slå sig ned på Sydsjælland og Møn permanent?

Læs, hør og kommentér strategien

Strategien kan læses og hentes på www.turismekollektivet.dk. Foretrækker du at lytte? Så hør podcasten! Find links til din favorit podcastafspiller på turismekollektivet.dk. Vi håber, I vil kommentere på indholdet i strategien, da det er en strategi for alle i Destination SydkystDanmark.

Hvem står bag strategien?

VisitSydsjælland-Møn, det fælleskommunale destinationsselskab, som dækker Faxe, Næstved, Stevns og Vordingborg Kommuner. Destinationsselskabet markedsfører destinationen under brandet Destination SydkystDanmark. Strategien er udarbejdet i samarbejde med Group NAO.

 

Hvor kan jeg læse mere?

Strategien kan hentes på www.turismekollektivet.dk.

 

Hvor og hvor lang tid dækker strategien over?

Strategien omfatter Faxe, Næstved, Stevns og Vordingborg Kommuner og gælder frem til 2024.

Kontaktperson

Direktør VisitSydsjælland-Møn A/S (Destination SydkystDanmark)

Martin HH Bender   mb@vism.dk  |  +45 29 29 64 59