Jomfruens Egede

Små overnatningssteder fylder mest i Destination SydkystDanmark

9/4/2020
Foto: Jomfruens Egede

Flere og flere turister vælger at overnatte på et Bed & Breakfast eller mindre hotel. En nye analyse fra VisitDenmark viser, at Destination SydkystDanmark er den destination i landet, hvor de mindre overnatningssteder med færre end 40 senge, fylder mest i statistikken.

Det bliver mere og mere populært at overnatte på et hyggeligt Bed & Breakfast eller mindre hotel.

Det viser en ny rapport fra VisitDenmark, der også viser, at antallet af overnatninger på de små overnatningssteder er steget mere end den generelle vækst i kommercielle overnatninger.

Hvor der i 2016 på landsplan var 869.715 overnatninger hos de mindre overnatningssteder, var der i 2019 i alt 982.149 overnatninger.

Det er en stigning på 12,9 procent – hvor væksten på kommercielle overnatninger (flere end 40 senge) var på 8,5 procent.

Fylder mest i Destination SydkystDanmark

Dykker vi ned på destinationsniveau, var der i Destination SydkystDanmark i 2019 i alt 80.710 overnatninger hos de mindre aktører – og det svarer til 7% af det samlede antal overnatninger, der var på 1.071.000.

Dermed er Destination SydkystDanmark dén destination i landet, hvor de mindre overnatningssteder fylder mest.

Tallene fremgår af en analyse, som VisitDenmark har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Hidtil er overnatningstal for de mindre overnatningssteder med 10-40 senge og campingpladser med færre end 75 enheder kun blevet opgjort hvert femte år. Men tallene opgøres nu én gang årligt.

”Det er godt, at vi efter langt tids lobbyindsats omsider har fået mulighed for at få overnatningstallene på årlig basis,” siger Martin Bender, direktør i Destination SydkystDanmark.

”Især fordi vi i vores område har en forholdsvis høj andel af små aktører, bed & breakfast mv, er det et vigtigt styringsredskab, som vi nu har fået i hænderne. Vi har hidtil opereret med et ret stort mørketal, men nu får vi altså et bedre indblik i, hvordan vores aktører klarer sig i den skarpe konkurrence om gæsterne,” siger han.

Især når det gælder om at tilrettelægge markedsføringen, er det vigtigt med indsigt, forklarer Mike Olesen, marketingchef i Destination SydkystDanmark.

”Den nye rapport kaster lys over, hvor gæsterne på de mindre overnatningssteder kommer fra. Det er vigtigt for os, at vi har den guideline, når vi skal planlægge kampagner, at vi ved, om gæsterne kommer fra Danmark eller udlandet – og i givet fald hvor i udlandet,” forklarer han.

”Nu har vi det sort på hvidt, at vi har rigtig mange gæster på de mindre overnatningssteder, og hvor meget, de betyder for området. Den viden er vigtig, når det handler om vores strategier og søgning af projektmidler mv.,” siger Mike Olesen.

”Selv om vi i lokale turismekredse ofte taler om, at vi mangler nogle store kædehoteller i Destination SydkystDanmark, så er de mindre overnatningssteder også en styrke i forhold til at tiltrække fx det modne par. Tallene viser jo netop, at flere får lyst til at opleve det mindre hotel, med den charme og personlige service, som det giver mulighed for,” siger han.

Hr. og fru Jensen er klart den største kundegruppe for de mindre overnatningssteder. 69% af overnatningerne står de danske gæster for. Herefter er det ikke overraskende nærmarkederne Tyskland (7%), Sverige (5%), Norge (5%) og Holland (3%) der tjekker ind.