Thorsvang Samlermuseum i Stege

2. corona-bølge har ramt lokale turismeaktører hårdt

9.10.2020
Foto: Destination SydkystDanmark

Lokale turismeaktører hiver sig i håret. Kunderne aflyser fødselsdage, julefrokoster og andre arrangementer i stor stil på grund af Covid-19.

”Bare du ikke vil spørge til mit blodtryk,” siger Henrik Hjortkær med et stort grin på telefonen, da vi ringer for at få en status.

Sammen med sin hustru Bente Bille står Henrik Hjortkær bag Thorsvang Samlermuseum og Spisested i Stege. Et museum, hvor man kan gå en tur gennem gamle butikker og værksteder og opleve stemningen fra dengang farfar var ung.

Gæsterne er ofte busselskaber med ældre danskere på tur – for eksempel arrangeret af Ældre Sagen, kommuner og diverse foreninger mv. Efter rundturen på samlermuseet, er der normalt hygge med spisning, kolde øl, smørrebrød og måske kaffe og hjemmebag. Men intet er længere normalt.

”Jeg vil ikke gøre det til en klagesang. Men vi er altså hårdt ramt,” siger Henrik Hjortkær.

”Heldigvis har vi været i branchen i 38 år, så vi er ikke helt nye i gamet. Men den er sgu’ lidt svær.”

Årsagen er Covid-19 og efterårets 2. bølge. Efter forårets nedlukninger og den gradvise genåbning i forsommeren, har den seneste nye delvise nedlukning, med begrænsede åbningstider og krav om mundbind på restaurationerne, betydet et smerteligt dejá vu.

Ældre Sagens udflugter er aflyst i 2020. Kommunerne sender ikke ældre borgere på udflugt, fordi de ældre er i højrisikogruppen. Og oveni kommer så, at andre kunder aflyser deres bryllupper, jubilæumsfester og lignende.

”Folk er jo skræmt og særligt nu med den 2. bølge kan vi mærke, at det har ramt os igen. Det her med mundbind og plastikhandsker ved buffeten, det ødelægger stemningen og hyggen. Så folk tænker, nej, det dropper vi,” siger Henrik Hjortkær.

Også Samlermuseets egne arrangementer – store fester i anledning af Mortens Aften, Julefrokoster mv., -hænger i en tynd tråd.

”Vi har egentlig en oktoberfest i kalenderen. Vi går lidt rundt om den varme grød, men vi er nok nødt til at aflyse den. Oktoberfest er lig med fællessang, dans, fadøl og højt humør. Det rimer bare rigtig dårligt med mundbind, og at du skal lukke klokken 22. Og jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at gå rundt og lege politibetjent over for gæsterne,” siger Henrik Hjortkær.

”Når vi kommer til julefrokosterne, så prøver vi at ændre det til dagsarrangementer, men det er rigtig svært. Men det er nok det sidste halmstrå, vi klynger os til.”

Thorsvang Samlermuseum og Spisested har stadig fem fastansatte på lønningslisten. Også selv om indtægterne i øjeblikket siver ud mellem fingrene.

”Vi gør alt, hvad vi kan, for at holde på medarbejderne. For hvis vi er nødt til at sende dem hjem, så er det jo ikke sikkert, de kan vende tilbage. Vi er jo ligesom et fodboldhold, hvor alle spillere er vigtige. Vi kan ikke lige skifte dem ud med nye folk fra gaden,” forklarer Henrik Hjortkær.

Thorsvang Samlermuseum i Stege

Foto:Destination SydkystDanmark

Megahårdt på Frederiksminde

Også hos Hotel Frederiksminde i Præstø mærker man den 2. coronabølge. Det fortæller direktør i Mindeværdig Silje Brenna. Mindeværdig står bag Hotel Frederiksminde i Præstø, Rønnede Kro og Hotel Baltic i Høruphav på Sydals:

”Vi har jo haft en fantastisk sommer, men det er klart, at når der kommer krav om mundbind og lukketid klokken 22, så kommer der automatisk aflysninger. Det er der slet ingen tvivl om,” siger hun.

Brenna forklarer, at Hotel Frederiksminde bl.a. måtte indkassere en aflysning af et stort arrangement, der betød en tabt omsætning på cirka 100.000 kr.

”Mit indtryk er, at folk er skræmt eller i hvert fald frygter, at de ikke får den oplevelse, som de har glædet sig til. Når man kommer på en Michelin-restaurant som vores, har man selvfølgelig nogle forventninger, blandt andet, at man kan være lidt længere oppe end klokken 22. Det synes nogle, er irriterende, at de ikke kan få serveret efter det tidspunkt,” siger hun.

”Vi prøver at give den allerbedste oplevelse, og knokler for at kunne leve op til gæsternes forventninger. Men hvis de skal være på deres værelse klokken 22, så er det en anden oplevelse.”

Silje Brenna fortæller, at Rønnede Kro ikke er så hårdt ramt som Hotel Frederiksminde.

”Her på Hotel Frederiksminde kommer gæsterne også for at overnatte og for at få en fest. Vi forsøger at manøvrere, for eksempel ved at flytte bryllupper fra aften- til dagsarrangement, men alligevel er der nogle, der aflyser, fordi gæsterne jo har forventninger. Nogle har måske forestillet sig, at deres sølvbryllup skal vare til langt ud på natten med drinks osv., men det kan vi ikke opfylde nu.”

”Det er en megahård situation som restauratør, fordi det også tager hårdt på os, at vi ikke kan give gæsterne den fulde oplevelse, og samtidig får vi heller ikke den omsætning hjem, som du skal have for at drive forretning. Så vi er rigtig kede af, at 2. bølge rammer os så hårdt,” siger Silje Brenna.

Foto: Kim Matthai Leland

Foto:Kim Matthai Leland