Hotel Kirstine

Wellness giver flere kunder i butikken

24.12.2021
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Hotel Kirstine

Der er god grund til at hoppe med på wellnessbølgen. Som overnatningssted er der nemlig guld at spinde på at investere i vildmarksbad og spaafdeling, særligt i lavsæsonen, fortæller flere sydsjællandske overnatningssteder.

De skyder op i danskernes haver en efter en.

De populære vildmarksbade, der kan tage toppen af en begyndende vinterdepression, er på det nærmeste blevet allemandseje. Under coronanedlukningerne har en af landets største forhandlere oplevet tyve gange højere efterspørgsel på udespaer, skriver Ritzau. Men også spahotellerne har kronede dage, ligesom supersommerhuse med pool og spa går som varmt brød, fastslår Feriehusudlejernes Brancheforening.

Wellnessbølgen har for alvor ramt Danmark. De seneste års rejserestriktioner har ganske enkelt pustet nyt liv i trenden, mener brancheorganisationen HORESTA, der ligefrem kalder wellness for ”den moderne badeferie”. For er der noget, der har kunnet dulme de grumme rejseabstinenser, så har det været et pusterum i selvforkælelsens tegn.

Hos Feriehusudlejernes Brancheforening har man over en længere årrække oplevet stor efterspørgsel på sommerhuse med pool og spabad, men på det seneste er også sommerhuse med udendørsspa og sauna kommet i høj kurs i de kolde måneder.

”En udendørsspa gør det muligt at være udenfor hele året. Derudover er der også mange gæster, der lejer sommerhuse nær vandet, så de kan vinterbade. Vi er ikke så bange for koldt vand som tidligere, men der må gerne være en lun sauna, når man kommer tilbage til sommerhuset. I en del år blev saunaerne mest brugt som pulterrum til opbevaring af bagage, men nu er de inde i varmen igen,” forklarer vicedirektør i Feriehusudlejernes Brancheforening Poul Fejer Christiansen og tilføjer, at sommerhuse med wellnessfaciliteter er lettere at afsætte i de mørke måneder.

 

Hotel Kirstine

Foto:Hotel Kirstine

Wellness er reason to go

Rødvig Ferieby på Stevns er et af de overnatningssteder i Destination SydkystDanmark, der har valgt at satse på velværeturismen. De lagde forsigtigt fra land og investerede i et enkelt vildmarksbad, men det stod hurtigt klart, at de måtte anskaffe sig endnu et for at følge med efterspørgslen. Det første har været booket de fleste weekender i vinterhalvåret, så nu annoncerer de også for opholdet på hverdage.

”Vores gæster er rigtig glade for vores vildmarksbadophold med tapas og bobler. Her kan de komme ud under åben himmel kun en time fra København og se på stjerner fra det varme vand,” siger Claus Høgenhaug, der ejer Rødvig Ferieby med sin bedre halvdel Mette Høgenhaug.

Det har givet parret så meget blod på tanden, at de nu overvejer at investere yderligere i at opgradere feriebyen med andre velværefaciliteter. Wellness storhitter nemlig særligt i vintersæsonen, som det ellers kan være svært at få god økonomi i.

”Vi kunne godt tænke os at udvide med hytter med privat jacuzzi,” fortæller ejeren af Rødvig Ferieby, der allerede tilbyder retreats med alt fra yoga til parterapi i den store tipi på pladsen.

I Næstved har det ikoniske rød- og hvidmalede byhotel Hotel Kirstine for nylig slået dørene op til en splinterny spaafdeling med terapibassin, dampbad, indendørssauna og pejseområde. Udenfor kan hotellets gæster boltre sig i en pool, der er opvarmet om sommeren, men fungerer som det kolde gys om vinteren. Derefter kan de hoppe direkte i den lune udendørssauna og få varmen.

Spaafdelingen har kostet i omegnen af fem millioner kroner. En investering hotelejer Henrik Green har foretaget for at stå stærkt i kampen om hotelgæsterne. Sommeren 2021 var den bedste i mange år for Hotel Kirstine, og med åbningen af spaområdet i november er der gode takter at spore.

”Sammenligner man januar 2019 med januar 2022, så er vi vækstet med 16 procent,” fortæller Henrik Green, der har budt flere gæster velkommen, siden spaen åbnede.

Ifølge HORESTA er antallet af hoteller med spafaciliteter steget støt de seneste ti år. Både i og uden for storbyerne. Men hvor kunderne før var en god blanding af danske og udenlandske gæster, har corona gjort danskerne til den mest attraktive kundegruppe.

Hotel Kirstine

Foto:Hotel Kirstine