Wellness er reason to go
Rødvig Ferieby på Stevns er et af de overnatningssteder i Destination SydkystDanmark, der har valgt at satse på velværeturismen. De lagde forsigtigt fra land og investerede i et enkelt vildmarksbad, men det stod hurtigt klart, at de måtte anskaffe sig endnu et for at følge med efterspørgslen. Det første har været booket de fleste weekender i vinterhalvåret, så nu annoncerer de også for opholdet på hverdage.
”Vores gæster er rigtig glade for vores vildmarksbadophold med tapas og bobler. Her kan de komme ud under åben himmel kun en time fra København og se på stjerner fra det varme vand,” siger Claus Høgenhaug, der ejer Rødvig Ferieby med sin bedre halvdel Mette Høgenhaug.
Det har givet parret så meget blod på tanden, at de nu overvejer at investere yderligere i at opgradere feriebyen med andre velværefaciliteter. Wellness storhitter nemlig særligt i vintersæsonen, som det ellers kan være svært at få god økonomi i.
”Vi kunne godt tænke os at udvide med hytter med privat jacuzzi,” fortæller ejeren af Rødvig Ferieby, der allerede tilbyder retreats med alt fra yoga til parterapi i den store tipi på pladsen.
I Næstved har det ikoniske rød- og hvidmalede byhotel Hotel Kirstine for nylig slået dørene op til en splinterny spaafdeling med terapibassin, dampbad, indendørssauna og pejseområde. Udenfor kan hotellets gæster boltre sig i en pool, der er opvarmet om sommeren, men fungerer som det kolde gys om vinteren. Derefter kan de hoppe direkte i den lune udendørssauna og få varmen.
Spaafdelingen har kostet i omegnen af fem millioner kroner. En investering hotelejer Henrik Green har foretaget for at stå stærkt i kampen om hotelgæsterne. Sommeren 2021 var den bedste i mange år for Hotel Kirstine, og med åbningen af spaområdet i november er der gode takter at spore.
”Sammenligner man januar 2019 med januar 2022, så er vi vækstet med 16 procent,” fortæller Henrik Green, der har budt flere gæster velkommen, siden spaen åbnede.
Ifølge HORESTA er antallet af hoteller med spafaciliteter steget støt de seneste ti år. Både i og uden for storbyerne. Men hvor kunderne før var en god blanding af danske og udenlandske gæster, har corona gjort danskerne til den mest attraktive kundegruppe.