Uforglemmelig sommer - ole eskling

Vigtig national turistkampagne kommer på trist baggrund

Foto: Destination SydkystDanmark

Destination SydkystDanmarks direktør, Martin Bender, efterlyste allerede i januar en tværgående national indsats for at få flere danskere til at holde ferie i Danmark. Nu er en landsdækkende reklamekampagne med et budget på 21 mio. kroner skudt i gang.

Hele 21 millioner kroner er budgettet på den store, landsdækkende turismekampagne, der torsdag officielt er blevet skudt i gang af erhvervsminister Simon Kollerup.

Kampagnen under overskriften ’Meget mere end ’bare’ Danmark’ har til formål at overbevise danskerne om, at de for alvor skal være turister i eget land – og kampagnen tager et kærligt opgør med den gængse talemåde, at vi ’bare’ skal holde ferie i Danmark.

Destination SydkystDanmark har deltaget i planlægningen af kampagnen og har bidraget økonomisk til den samlede pulje på 21 mio. kr.

”Det er en meget vigtig kampagne, som nu er skudt i gang, og jeg glæder mig over, at det er lykkedes en lang række organisationer fra dansk turisme at samarbejde om et så vigtigt budskab: At danskerne skal sørge for at rejse ud og genopdage deres land – for vi har så meget at byde på,” siger Martin Bender, direktør i Destination SydkystDanmark.

Allerede tilbage i januar 2020, på et tidspunkt, hvor coronavirus stadig kun hærgede i Kina, foreslog Martin Bender, at der blev skabt en fællesnational indsats for at overbevise dansker om at holde mere ferie i Danmark. Det skete, da Destination SydkystDanmark afholdt sin årlige turismekonference i Næstved.

”Da jeg gik på talerstolen ved vores konference i Arena Næstved den 30. januar, indledte jeg med at foreslå, at vi netop skulle gøre meget mere for at markedsføre Danmark over for danskerne,” siger Martin Bender.

”Mit budskab tog i januar udgangspunkt i, at danskerne er ’verdensmestre’ i at rejse til sydens sol, og vi bruger meget gerne flyet til den rejse. Det er grundlæggende dårligt for miljøet og samtidig skidt for den danske betalingsbalance. Nu har vi så – desværre med tragisk baggrund i coronakrisen – fået netop den samlede tværnationale indsats, som jeg efterlyste.”

Den nationale kampagne kommer i øvrigt i forlængelse af kampagnen ’En Uforglemmelig Sommer’, som Destination SydkystDanmark indledte for lidt over én uge siden.

”Jeg synes, at vores kampagne om, at vi lover ’en uforglemmelig sommer’, taler rigtig fint sammen med den landsdækkende kampagne. Samtidig håber jeg, at vi med den nye landsdækkende kampagne får skabt fundamentet for et fremadrettet samarbejde på tværs af regionale og kommunale skel i Danmark. Der er allerede skabt en stor fokus på, at vi skal nyde vores skønne natur meget mere og også vælge mere bæredygtigt, når vi vælger ferieform. Derfor håber jeg, at vi i årene fremover kan fortsætte den nationale indsats over for danskerne,” slutter Martin Bender.

Fakta

Destination SydkystDanmarks direktør, Martin Bender, har siddet i styregruppen for den nationale kampagne ’Meget mere end ’bare’ Danmark’, der ud over landets 19 største turistdestinationer også har deltagelse af VisitDenmark, Dansk Storbyturisme, Dansk Kyst- og Naturturisme, og foreningen Danske Destinationer. Turismens organisationer har i alt bidraget med 10 millioner kroner til kampagnen, og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bidraget med yderligere 10 millioner kroner.

 

Kampagnen ’Meget mere end ’bare’ Danmark’ er netop skudt i gang ved brug af 100 såkaldte influencere. Dernæst begynder en tv-kampagne, der får skuespiller Martin Brygmann som frontfigur. Kampagnen kommer også til at rumme podcast, annoncer i landsdækkende dagblade og outdoorreklamer.

Se kampagnevideoen

Se den nye reklame for Destination SydkystDanmark, der fra mandag sendes på TV2 Lorry og TV2 Play