Deleøkonomi er vejen frem
Lidt længere øst på i forstaden Holmegaard har en tidligere officer i Forsvaret fået en fiks idé, der gør en i forvejen grøn ferieform endnu mere grøn. Peter Stuhr er manden bag outdoorvirksomheden Sharepacker, der udlejer udstyrspakker til eventyrlystne danskere, som vil prøve kræfter med friluftslivet på Sydsjælland og Møn.
Ideen opstod, da Peter skulle overtale en håndfuld kammerater til at tage på shelterovernatning med ham. En googlesøgning afslørede hurtigt, at de hver især skulle have knap 5.000 kr. op af lommen for at blive klædt på til to nætter i naturen. En stor investering for en flok nybegyndere, der først lige var begyndt at snuse til friluftslivet. Det blev startskuddet til Sharepacker.
”Økonomi skal ikke være en barriere for at komme ud og opleve naturen, så den har vi fjernet,” forklarer Peter Stuhr, der driver Sharepacker med serieiværksætter Thomas Kjær.
En weekendpakke til fire personer med telt, rygsæk, sovepose, liggeunderlag, trangiasæt, pandelampe, lanterne og spisesæt koster 600 kr. I sådan en pakke er der grej for mere end 20.000 kr. Prismæssigt udkonkurrerer det nemt en familietur til Tivoli.
På sigt er planen at udvikle en app, som gør det muligt for alle i Danmark at leje outdoorgrej ud, fortæller Peter Stuhr.
”Alt for mange danskere har udstyr liggende inde bagerst i skabet, som kun bliver brugt få gange på et helt år. Det er en uhensigtsmæssig måde at bruge vores ressourcer, særligt med tanke på at tekstilbranchen står for ti procent af den samlede CO2-udledning på verdensplan. I stedet for at blive ved med at producere og købe nyt, skal vi slide det op, vi allerede har til rådighed – det indebærer også, at vi genbruger og låner af hinanden.”
Sharepackers målgruppe er både unge, familier og ældre, men fælles for dem er, at de er nye i naturen og har begrænset indsigt i og erfaring med den. For dem er Sharepackers starterkits og ekspertise derfor guld værd, og for en lille merpris kan man endda få leveret grejet på sin hjemmeadresse.
Virksomheden blev lanceret i februar i år og er således endnu i den spæde opstartsfase. Første partnerskab med Suså Kano & Kajak er dog allerede i hus, og Peter Stuhr arbejder på at føje flere samarbejdspartnerne i lokalområdet til repertoiret, så de sammen kan tilbyde en endnu mere