Sådan skaber vi fede outdooroplevelser med omtanke for natur og miljø

17.6.2022
Foto: Mads Tolstrup

Kan vækst, profit og naturbeskyttelse gå hånd i hånd? Absolut! Mød to mænd, der tænker i alternative baner for at skabe unikke oplevelser, som ikke belaster naturen.

Der bliver vandret, cyklet og overnattet i den danske natur som aldrig før, og det rejser et vigtigt spørgsmål for en turistdestination som vores: Hvordan skaber vi outdooroplevelser, som kan imødekomme efterspørgslen og blive en katalysator for vækst, uden at naturen lider overlast?

Det har den lokale virksomhedsejer Thomas Kongshøj knækket koden til. Thomas er tidobbelt danmarksmester i motocross og tilbyder offroad på en elektrisk motorcykel i den unikke natur på Feddet, der er en afsidesliggende halvø og Sjællands største hede med fyrreskov og sandstrand. Her kan turister, virksomhedsledere og alle andre med fart i blodet få en på opleveren i det smukke terræn. Alt sammen helt uden at forstyrre dyrelivet og svine naturen til med store benzinslugende maskiner.

”Det er en fuldstændig CO2-neutral oplevelse. Der er ingen benzinos og ingen støj, og det giver en fed energi. Man kan rent faktisk tale sammen, fordi maskinerne er så lydsvage, og vi kan køre helt tæt på dyrene, uden at de bliver generet. Det er helt normalt, at vi ser havørne herude, og vi kan komme tæt på rådyrene. Så når man kommer her, støtter man et grønt projekt,” fortæller den erfarne offroadkører, der til daglig driver Thomas Kongshøj Racing, men fortsat kører på professionelt niveau. Næste år skal han køre det legendariske offroad ørkenløb Dakar Rally.

Faktisk kan Thomas Kongshøj ikke komme i tanke om én eneste ulempe ved at køre på el frem for benzin.

”En elektrisk motorcykel har ingen gearkasse, og det gør det nemt at gå til. I stedet for at bruge en masse tid på oplæring kan man bruge tiden på at opleve i stedet, alle kan lære at køre offroad på sådan en.

Elmotoren tager intet af køreglæden, tværtimod,” siger Thomas Kongshøj, der nu kan kalde sig verdens største udbyder af el-offroad, ifølge eget udsagn.

Han har nemlig netop indgået en samarbejdsaftale med Gavnø Slot om at lave eksklusive VIP-ture på den naturskønne ø i Karrebæk Fjord. Offroad-oplevelsen skal kunne kombineres med bl.a. lerdueskydning og ølsmagning.

”Et samarbejde som det her kommer os alle til gavn. Jeg får mulighed for at udvide, Gavnø tiltrækker sig en masse opmærksomhed, Næstved får en helt ny turistattraktion, og naturen lider ikke overlast,” siger han.

Foto:Julian Bialowov

Deleøkonomi er vejen frem

Lidt længere øst på i forstaden Holmegaard har en tidligere officer i Forsvaret fået en fiks idé, der gør en i forvejen grøn ferieform endnu mere grøn. Peter Stuhr er manden bag outdoorvirksomheden Sharepacker, der udlejer udstyrspakker til eventyrlystne danskere, som vil prøve kræfter med friluftslivet på Sydsjælland og Møn.

Ideen opstod, da Peter skulle overtale en håndfuld kammerater til at tage på shelterovernatning med ham. En googlesøgning afslørede hurtigt, at de hver især skulle have knap 5.000 kr. op af lommen for at blive klædt på til to nætter i naturen. En stor investering for en flok nybegyndere, der først lige var begyndt at snuse til friluftslivet. Det blev startskuddet til Sharepacker.

”Økonomi skal ikke være en barriere for at komme ud og opleve naturen, så den har vi fjernet,” forklarer Peter Stuhr, der driver Sharepacker med serieiværksætter Thomas Kjær.

En weekendpakke til fire personer med telt, rygsæk, sovepose, liggeunderlag, trangiasæt, pandelampe, lanterne og spisesæt koster 600 kr. I sådan en pakke er der grej for mere end 20.000 kr. Prismæssigt udkonkurrerer det nemt en familietur til Tivoli.

På sigt er planen at udvikle en app, som gør det muligt for alle i Danmark at leje outdoorgrej ud, fortæller Peter Stuhr.

”Alt for mange danskere har udstyr liggende inde bagerst i skabet, som kun bliver brugt få gange på et helt år. Det er en uhensigtsmæssig måde at bruge vores ressourcer, særligt med tanke på at tekstilbranchen står for ti procent af den samlede CO2-udledning på verdensplan. I stedet for at blive ved med at producere og købe nyt, skal vi slide det op, vi allerede har til rådighed – det indebærer også, at vi genbruger og låner af hinanden.”

Sharepackers målgruppe er både unge, familier og ældre, men fælles for dem er, at de er nye i naturen og har begrænset indsigt i og erfaring med den. For dem er Sharepackers starterkits og ekspertise derfor guld værd, og for en lille merpris kan man endda få leveret grejet på sin hjemmeadresse.

Virksomheden blev lanceret i februar i år og er således endnu i den spæde opstartsfase. Første partnerskab med Suså Kano & Kajak er dog allerede i hus, og Peter Stuhr arbejder på at føje flere samarbejdspartnerne i lokalområdet til repertoiret, så de sammen kan tilbyde en endnu mere

Feriepiloterne - motorcross

Foto:Mads Tolstrup