Kite på Møn

Sådan fik vi 10.000 følgere på Instagram

10.11.2022
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Mads Tolstrup

I år har SydkystDanmarks Instagram-profil haft seriøst vokseværk. Hele 37 procent flere følgere er kommet til siden januar, så nu tæller følgerskaren over 10.000. Det skyldes særligt fire ting.

2.720. Så mange nye brugere har trykket på følg-knappen på @sydkystdanmarks Instagram-profil siden årets begyndelse. Det svarer til en stigning på 37 procent på blot ti måneder.

Ifølge Mike Olesen, der er marketingchef i Destination SydkystDanmark, er der flere forklaringer på den flotte vækst. Først og fremmest har social media teamet arbejdet på at skærpe SydkystDanmarks visuelle dna.

”Instagram er frem for alt et billedmedie, hvor brugerne finder inspiration til bl.a. ferier, boligindretning, restaurantbesøg og påklædning, så et stærkt og genkendeligt visuelt dna er altafgørende for at lykkes. Hverdagskedelige motiver i dårlig kvalitet er ganske enkelt et no go, for det har ingen rækkevidde. Derfor er vi nødt til at være ret selektive omkring, hvad der lander på @sydkystdanmark,” siger marketingchefen.

Den visuelle opgradering har fotografen Mads Tolstrup bl.a. stået i spidsen for. I årets løb har han været på fototur i store dele af SydkystDanmark for at få nogle nye pletskud i kassen. Både af små og store attraktioner, overnatnings- og spisesteder, men også sæsonspecifikke naturfotos af eksempelvis Møns Klint klædt i efterårsfarver og Stevns Klint på en solskinsdag.

Derudover har to nye spektakulære dronefilm gået sin sejrsgang på SydkystDanmarks sociale medier – hele 2,3 mio. visninger har de to film haft indtil nu på både Facebook og Instagram. Her kan man bl.a. komme med på en flyvetur gennem Gavnø Slots kostbare malerisamling og på en snurretur op gennem Gåsetårnet på Danmarks Borgcenter i Vordingborg. Og netop videoindhold med visuel finesse kommer der meget mere af i 2023, lover Mike Olesen.

”Der kommer flere dronefilm fra vores hånd næste år, og så har vi også en minidokumentar med en sej sejlertrio på vej, som skal sætte fokus på kystturismen. Video er et medrivende format, og det kommer vi til at udforske endnu mere fremover på vores sociale medier.”

 

SE VIDEOERNE HER

Se dronevideo fra Danmarks Borgcenter her 

Se dronevideo fra Gavnø Slot her

Det samme er tilfældet, når det kommer til influencer-samarbejder. I 2022 har en bred vifte af influencers, heriblandt @mettemarieleilange, @mettehelena, @offthepath og @kellylouisekilljoy været med til at sætte fokus på Sydsjælland og Møns mange oplevelser i særklasse. Næste år bliver den gren af arbejdet med Instagram udbygget yderligere.

 

Foto:Mads Tolstrup

SydkystDanmark ligger i top

Ikke nok med at den visuelle æstetik skal være på plads, så skal indholdet af Instagram-opslagene naturligvis også vække målgruppens interesse. På @sydkystdanmark er 84 procent af følgerne kvinder i alderen 35-54 år, og størstedelen af dem er bosat i København. Derfor har social media teamet arbejdet målrettet med at skabe indhold til travle storbymennesker, der har brug for luftforandring i weekender og ferier.

Hver uge guides der til alt fra unik overnatning og julemarkeder til smukke naturspots og efterårets bedste indendørsoplevelser, der kan inspirere par og børnefamilier til at starte bilen og køre en tur til Sydsjælland og Møn. Hvad end det er for en enkelt dag, en weekend eller en hel uge, og uanset om det er kultur, natur, gastronomi eller familievenlige oplevelser, der står øverst på ønskelisten.

”Man behøver ikke at rejse om på den anden side af jordkloden for at jagte eventyr og gode oplevelser, for de findes også lige her i vores egen baghave. Det er præcis dét budskab, vi forsøger at trænge igennem med på vores Instagram-profil,” siger marketingprojektleder Natasja Jakobsen, der er en del af social media teamet, som står for både planlægning, indholdsproduktion, strategi og udvikling.

Og netop arbejdet med at skabe indhold, der rent faktisk har værdi for følgerne, er ikke gået ubemærket hen. Tidligere i år blev @sydkystdanmark nemlig fremhævet som ’Ugens Instagram-anbefaling’ i ALT for damerne, der skrev, at @sydkystdanmark er din ”turguide ved hånden”, ”så du aldrig er i tvivl om, hvad du skal give dig i kast med, når fridagene eller ferien melder sig.”

”Det er et kæmpe skulderklap og fortæller os, at vi er på rette vej. Følgerne falder fra, hvis indholdet bærer præg af at være én lang salgstale. Det preller simpelthen af. Derfor er vores mission frem for alt at øge kendskabet til destinationen og vise, hvor meget Sydsjælland og Møn har at byde på,” forklarer marketingchef Mike Olesen, der også peger på konkurrencer som et oplagt værktøj i jagten på flere Instagram-følgere. I det tilfælde er det netop det gode indhold, der skal fastholde dem, når konkurrencen slutter.

 

Sammenlignet med andre destinationsselskaber i Danmark mænger SydkystDanmark sig nu i toppen, hvis man kigger på antallet af følgere.

Følg med på @sydkystdanmark.