Ny storstilet kampagne: Danskerne skal have en uforglemmelig sommer i Destination SydkystDanmark

Foto: Destination SydkystDanmark

Der bliver rift om de danske turister i sommeren 2020. Destination SydkystDanmark har sat fuldt tryk på markedsførings-speederen med kampagnen ’En uforglemmelig sommer’.

”Slaget kommer til at stå på det danske marked i år,” siger Mike Olesen, markedsføringschef i Destination SydkystDanmark om baggrunden for den nye, store kampagne ’En uforglemmelig sommer’, der netop er skudt i gang.

Kampagnen tager udgangspunkt i de stærke lokale personligheder, der lever og ånder for at give gæsterne en uforglemmelig oplevelse i vores destinationen. Danskerne kommer derfor til at stifte bekendtskab med en række af de mennesker, der hver dag får tandhjulene til at dreje hos aktørerne i Destination SydkystDanmark.

”Vi har tidligere brugt lokale ildsjæle som udgangspunkt for vores kampagner, og vi ved, at det er en effektiv vej at kommunikere om vores destination. Nu bliver det SydkystDanmarks ildsjæle version 2.0, hvor vi sætter meget større fokus på samspillet mellem naturen, vores attraktioner, og de mennesker, der står i maskinrummet,” forklarer Mike Olesen.

Fleksibel er nøgleordet

Eftersom grænserne er lukket, er al markedsføring på de udenlandske markeder sløjfet. Det betyder, at der kan sættes endnu kraftigere tryk på markedsføringen på det danske marked.

Kampagnen ’En uforglemmelig sommer’ skal samtidig udnytte og bygge videre på en anden landsdækkende kampagne, som Danske Destinationer sammen med bl.a. VisitDenmark snart skyder i gang.

”I vores kampagne bliver der fokus på højsæsonen og på vores overnatningssteder, vores seværdigheder og attraktioner. Nøglen ved kampagnen er, at den skal være enorm fleksibel, fordi vi netop nu ikke ved, hvornår vores aktører får lov til at åbne for gæsterne,” siger Mike Olesen.

”Så vi kommer til at justere kampagnen løbende – vi lægger skinnerne, mens toget kører.”

Situationsfornemmelse påkrævet

Mike Olesen forklarer, at man i lyset af coronakrisen rent markedsføringsmæssigt er nødt til at have ’tungen lige i munden’.

”Vi sørger for at have en god situationsfornemmelse, forstået på den måde, at vi ikke må være tonedøve over for de seneste måneders krise. Mange har mistet jobbet, nogle er måske direkte berørt af Covid-19. Det betyder, at vi skal passe på med at dosere humoren, og vi skal kunne tilpasse budskabet i kampagnen løbende, hvis vi kan se, at det bliver nødvendigt,” forklarer han.

Konkret betyder det blandt andet, at der ikke i kampagnen kan anvendes billeder af festivaler, markeder og andre arrangementer, hvor mange folk er forsamlet.

”Heldigvis er ’ferie’ jo noget, som vi alle forbinder med smil og glade dage, og det skal vi også sørge for at kommunikere i kampagnen, det skal bare være med et øje for situationen.”

Husk lyd i videoen.

Traditionelle og nye kanaler

Kampagnen kommer til at anvende de ’traditionelle’ digitale kanaler, som Google Adwords, Facebook og Instagram. Men samtidig bliver der også anvendt trykte medier og deres websider, tv og som noget helt nyt også podcast-mediet.

”Vi laver mediesamarbejder med de større mediehuse, og derudover vil vi også være synlige på outdoormedier og altså som noget helt nyt også podcast, som vi har store forventninger til,” slutter Mike Olesen.

 

Nedenfor ses eksempler på de visuelle elementer i kampagnen.