Dansk Melodi Grand Prix

Grand Prix kaldes ”en magtdemonstration”: Nu er Næstved på danskernes nethinde

27.2.2023
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Mads Sabroe

Knap to millioner danskere sad klinet til skærmen under årets to Grand Prix live-shows i Næstved. Arena Næstved får topkarakter af DR, og byens borgmester er henrykt over den massive eksponering, Næstved har fået fra Hanstholm til Helsingør.

250 kilo popcorn, store mængder slushice og festklar børn og voksne i pailletter fra top til tå. Grand Prix-stemningen var i top til årets Melodi Grand Prix og MGP i Næstved.

Mere end 5.000 grandprixfans havde købt billet til de to liveshows i Arena Næstved, mens svimlende 939.000 danskere så med hjemme fra sofaen, da de voksnes Grand Prix løb over skærmen den 11. februar. Det gjorde programmet til ugens mest sete – med langt ned til andenpladsen X Factor med 651.000 seere.

Også børnenes MGP var der stor opbakning til. Her havde 600.000 børn og forældre tændt for tv’et. Dertil skal lægges knap 300.000 streaminger, som efterfølgende er tikket ind. I alt har 4 ud af 10 børn i alderen 4-8 år set showet, mens det samme gælder 3 ud af 10 af de 9-14-årige.

”Vi er vant til at afholde store begivenheder, men jeg tør alligevel godt at sige, at de her to Grand Prix shows har været af en anden kaliber. Når man laver live-tv, skal alt bare klappe og sidde lige i skabet. Det føles helt fantastisk at stå i spidsen for en organisation, som har eksekveret på alle punkter. Det er på mange måder kronen på værket i den udvikling, Arena Næstved har været igennem,” siger en tydeligt glad og stolt Jakob Brixvold, der er direktør i Arena Næstved.

Og det er han ikke alene om at mene. Ifølge direktøren for Visit Sydsjælland & Møn lover det godt for fremtiden.

”Arena Næstved leverede en magtdemonstration, der placerer Næstved på det sjællandske landkort som en by, der kan afholde store kulturbegivenheder,” siger Martin HH Bender.

Dansk Melodi Grand Prix

Foto:Mads Sabroe

Vinderen af Dansk Melodi Grand Prix 2023 blev Reiley. Her med vindertrofæet, som er mundblæst af Holmegaard Værk.

Topkarakter for værtsbyrolle

Alene under børnenes MGP blev der sagt Næstved hele 34 gange, og lokalhelten Heino Hansen, der var vært ved de voksnes Melodi Grand Prix, var heller ikke nærig med omtalen af hans barndomsby. Ifølge Næstveds borgmester Carsten Rasmussen er det ubetalelig reklame for byen.

”Nu er vi både på DR’s og danskernes nethinde. Vi har bevist, at vi kan byde ind og være med, hvor det sker,” siger han.

Det er Søren Therkelsen fra DR enig i. I hans bog scorer Næstved topkarakter for sin værtsbyrolle.

”Det er et klokkeklart 12-tal. Selve afstemningen var der lidt tekniske udfordringer med, det kan jeg ikke negligere, men det havde intet med Arena Næstved at gøre, og det lod ikke til at have nogen betydning for publikummerne i salen. De havde en fest,” siger han.

”I det hele taget har Næstved klaret det over al forventning. Fra start har der været et formidabelt samarbejde. Byen har virkelig brugt det her event til at skabe en folkefest for borgere og besøgende, og det er præcis dét, vi fra DR’s side vil opnå med at placere et event som Melodi Grand Prix langt fra Valby Bakke. Vi vil ud blandt danskerne og være meget mere end et tv-show,” siger Søren Therkelsen, der er chef for Kultur, debat og musik i DR.

Hele Næstved har rigtigt nok været med til at gøre årets Grand Prix til noget helt særligt. Byen har været klædt i grandprixfarver i ugevis, børnehaverne har haft dansefester, kunstmuseet Rønnebæksholm har afholdt samtalesalon med Grand Prix-fokus, og Holmegaard Værk har mundblæst årets vindertrofæer i glas.

Dansk Melodi Grand Prix

Foto:Mads Sabroe

Årets værter Tina Müller og Heino Hansen, der er vokset op i Næstved

Et løft til turismen og kulturen syd for København

Den massive eksponering af Næstved i ugerne op til og under de to Grand Prix shows kommer til at gavne hele Sydsjælland, mener borgmester Carsten Rasmussen.

”Lige nu er der mange, der spekulerer over, hvor sommerferien skal gå til, og jeg håber selvfølgelig, at der er rigtig mange danskere, der har fået øjnene op for Næstved, så campingpladserne og restauranterne i Karrebæksminde får travlt. Men også at det smitter af på besøgstallet i Skovtårnet og ved Stevns Klint i vores nabokommuner,” lyder det fra borgmesteren, der som bestyrelsesformand i Visit Sydsjælland & Møn netop arbejder for at styrke turismen syd for København.

I Arena Næstved har man allerede fået fuld valuta for pengene, mener Jakob Brixvold. Han forventer, at Grand Prix-værtskabet vil trække flere store begivenheder til byen. Faktisk er der allerede landet et par spændende mails i indbakken, som han endnu ikke kan løfte sløret for. Derudover fremhæver direktøren det styrkede samarbejde med erhvervslivet, kommunen og det lokale destinationsselskab Visit Sydsjælland & Møn.

Her på den anden side af de to shows er der faktisk kun én ting, der ærgrer Arena Næstveds direktør. Under de voksnes Grand Prix gik DR’s afstemningsapp ned, men som Jakob Brixvold siger, så sker det også for e-Boks indimellem. Og så trøster han sig ved, at der hverken var vrøvl med billettering, parkering, forplejning eller noget andet, som Arenaen havde ansvaret for.

Arena Næstved leverede varen.