Deltagere ved Destination SydkystDanmarks Nytårskonference i slutningen af januar 2020 havde rig lejlighed til at stifte bekendtskab med Jørgen Nielsen, da han var én af konferencens hovedtalere.
Jørgen Nielsen bor privat i Faxe Ladeplads, og har siden september 2017 været administrerende direktør i Københavns ZOO.
Her har han stået i spidsen for en markant turnaround og vækst i havens omsætning. Således var havens driftsresultat for årene 2017 plus 2018 i alt lige så stort som de foregående 17 år tilsammen. Og sidste år havde ZOO 1.570.000 gæster – hvilket er 350.000 flere end året før.
Væksten er kommet ved at satse på haven som en helårsattraktion, ved at løfte madoplevelsen og ved at investere ca. 50 mio. kr. i alle gæstevendte aktiviteter som legepladser, restauranter mv. Ambitionen er Københavns ZOO skal være blandt top-5 i verden.
Så det er en personlighed med stærke vækstambitioner, der træder ind i Destination SydkystDanmarks bestyrelseslokale.
Hvorfor har du takket ja til at blive medlem af bestyrelsen i Destination SydkystDanmark?
”Der er flere aspekter i det. For det første synes jeg, at det er super spændende at kunne være med til at gøre en forskel for det samlede turistgrundlag i vores område. For det andet, så læner bestyrelsesarbejdet sig op ad mit daglige arbejde i Københavns ZOO, hvor vi har et erklæret mål om vækst. Så jeg tror, jeg kan bidrage med noget af den erfaring, som jeg henter i København, og så binde det sammen med det fantastiske område, som jeg selv bor i. Det mener jeg, at der er noget momentum i,” siger Jørgen Nielsen.
Hvor ser du de største udfordringer for Destination SydkystDanmark?
”Jeg mener, at vi skal være meget fokuserede på at lave noget skalerbart. Området er understimuleret i forhold til vores tilbud til turisterne. For eksempel mener jeg, at der mangler hoteller som trækplaster i vores område. Lige om lidt har vi en fast forbindelse til Nordtyskland og dermed resten af Europa, og derfor er vi nødt til nu at sætte de ’bropiller’, som skal være med til, at vi er klar til at eksekvere i forhold til øget turisme om 5-6 år,” siger Jørgen Nielsen.
Han peger på, at det i særlig grad gælder om at få turismens aktører i Destination SydkystDanmark til at være endnu mere koordinerede, og tale med en større, fælles stemme.
”Jeg mener, at vi må tage et opgør med, at det kun er den jyske vestkyst, der har mange turister i Danmark. Ikke et ondt ord om Vestkysten, men de har altså haft en evne til at stå 100% sammen om at gøre det endnu bedre og mere attraktivt for turisterne. Dér, tror jeg, ligger nogle gevinster, hvis vi kan samle kræfterne endnu mere.