Jørgen Nielsen, direktør København ZOO - keynote på Nytårskonferencen 2020

”Der er ingen, der får succes, hvis man står og svajer i vinden …”

Foto: Christian Lindgren

Jørgen Nielsen, administrerende direktør i Københavns ZOO, er nyt bestyrelsesmedlem i Destination SydkystDanmark. Han vil arbejde for, at turismen kommer til at fylde meget mere i vores område og ser mod Vestkysten for inspiration.

Deltagere ved Destination SydkystDanmarks Nytårskonference i slutningen af januar 2020 havde rig lejlighed til at stifte bekendtskab med Jørgen Nielsen, da han var én af konferencens hovedtalere.

Jørgen Nielsen bor privat i Faxe Ladeplads, og har siden september 2017 været administrerende direktør i Københavns ZOO.

Her har han stået i spidsen for en markant turnaround og vækst i havens omsætning. Således var havens driftsresultat for årene 2017 plus 2018 i alt lige så stort som de foregående 17 år tilsammen. Og sidste år havde ZOO 1.570.000 gæster – hvilket er 350.000 flere end året før.

Væksten er kommet ved at satse på haven som en helårsattraktion, ved at løfte madoplevelsen og ved at investere ca. 50 mio. kr. i alle gæstevendte aktiviteter som legepladser, restauranter mv. Ambitionen er Københavns ZOO skal være blandt top-5 i verden.

Så det er en personlighed med stærke vækstambitioner, der træder ind i Destination SydkystDanmarks bestyrelseslokale.

Hvorfor har du takket ja til at blive medlem af bestyrelsen i Destination SydkystDanmark?

”Der er flere aspekter i det. For det første synes jeg, at det er super spændende at kunne være med til at gøre en forskel for det samlede turistgrundlag i vores område. For det andet, så læner bestyrelsesarbejdet sig op ad mit daglige arbejde i Københavns ZOO, hvor vi har et erklæret mål om vækst. Så jeg tror, jeg kan bidrage med noget af den erfaring, som jeg henter i København, og så binde det sammen med det fantastiske område, som jeg selv bor i. Det mener jeg, at der er noget momentum i,” siger Jørgen Nielsen.

Hvor ser du de største udfordringer for Destination SydkystDanmark?

”Jeg mener, at vi skal være meget fokuserede på at lave noget skalerbart. Området er understimuleret i forhold til vores tilbud til turisterne. For eksempel mener jeg, at der mangler hoteller som trækplaster i vores område. Lige om lidt har vi en fast forbindelse til Nordtyskland og dermed resten af Europa, og derfor er vi nødt til nu at sætte de ’bropiller’, som skal være med til, at vi er klar til at eksekvere i forhold til øget turisme om 5-6 år,” siger Jørgen Nielsen.

Han peger på, at det i særlig grad gælder om at få turismens aktører i Destination SydkystDanmark til at være endnu mere koordinerede, og tale med en større, fælles stemme.

”Jeg mener, at vi må tage et opgør med, at det kun er den jyske vestkyst, der har mange turister i Danmark. Ikke et ondt ord om Vestkysten, men de har altså haft en evne til at stå 100% sammen om at gøre det endnu bedre og mere attraktivt for turisterne. Dér, tror jeg, ligger nogle gevinster, hvis vi kan samle kræfterne endnu mere.

Coronakrisen giver nye muligheder

Da Jørgen Nielsen talte ved Nytårskonferencen i januar, var der nok ingen af deltagerne i Arena Næstved, der havde forudset de voldsomme forandringer, der lå lige om hjørnet med coronakrisen.

Men selv om krisen har været og stadig er hård ved turismens aktører, så mener Jørgen Nielsen, at krisen også kan føre noget positivt med sig.

Du sagde ved Nytårskonferencen 2020 den 30. januar noget i retning af: ’Kom nu for hulan ud af starthullerne’. Og så kom coronakrisen. Mener du, at præmisserne for vækst i Destination SydkystDanmark har ændret sig efter corona?

”Nej, tværtimod! Jeg tror, at krisen skaber rum for endnu mere nytænkning i forhold til, at der skal være nogle forretningsmodeller, der møder verden på en ny måde,” siger Jørgen Nielsen.

”Prøv at se på nogle af de virksomheder, der blev skabt under finanskrisen, fx Airbnb. Der sidder i dag helt sikkert nogle unge mennesker i en kælder, der er i gang med at skabe nogle koncepter, som vi ikke aner, vi har behov for. Et eksempel kunne være, hvordan vi skal afholde konferencer i et mødelokale fremover. Jeg tror, vi skal være meget mere digitale, end vi nogensinde har forestillet os. På den måde kan coronakrisen blive en affyringsrampe for nye måder at se verden på,” siger han.

”Vi er nødt til at indse, at vi ikke kommer tilbage til tiden før corona. Vi kommer ’tilbage’ til en tid, som vi ikke har prøvet før. Det vil sige, at alle forretningsmodeller og strategier er sindssygt udfordret, og der er vi i Destination SydkystDanmark nødt til at finde nogle nye veje, og jeg mener, vi skal stræbe efter at være et fyrtårn i vores region.”

Der skal bygges en raketmotor

Ved Nytårskonferencen efterlyste du blandt andet et tættere samarbejde mellem turismens aktører og de lokale beslutningstagere – altså politikerne og embedsfolk i region og kommune. Nu får du selskab af fire borgmestre i bestyrelseslokalet – hvad vil du sige til dem?

”Jeg vil sige, at der ikke er nogen, der får succes, hvis man står og svajer i vinden. Så jeg vil lægge op til, at alt, vi kan støtte og udvikle sammen, vil være en fordel. Både for det politiske og det kommunale, såvel som det private erhvervsliv. I stedet for, at vi tænker ting i hver sin retning, så er det vigtigt, at fra man tager det første skridt, så er man i den fælles, rigtige retning,” siger Jørgen Nielsen.

”Hvis vi fx skal have et mål om flere hoteller i vores område, så er det vigtigt, at man begynder med at have de kommunale beslutningsgrundlag med. Før man begynder at tænke hvor, hvordan og i hvilken form.”

Hvad er det allerførste, du mener, vi skal gøre noget ved?

”Det er en hel ny tilgang til det digitale aftryk for vores region. At vi kommer ud i verden voluminøst og velfunderet, men som en lokal spiller fra det område, vi kommer fra. Vi skal være meget stærkere digitalt, end vi er i dag, og tale med en fælles stemme, lige som de gør på Vestkysten. Det er jo hele Vestkysten, der henvender sig til tyskerne, ikke Hvide Sande og Hirtshals hver for sig. På Vestkysten er de mange år foran os, og de tør tænke tingene større,” siger han.

”Jeg vil gerne lægge op til, at vi får lagt en plan for, hvor vi er digitalt om tre år, og hvordan vi får det bygget op. Hvordan får vi bygget den raketmotor, som kan drive det for fællesskabet, så alle får noget ud af det,” slutter Jørgen Nielsen.