Det er som bekendt en historisk krise, som turismeerhvervet – og som sådan også hele verdenssamfundet står midt i. Derfor har Destination SydkystDanmark også været nødsaget til at foretage nogle akutte ændringer i markedsføringsindsatsen på både det danske og de udenlandske markeder. Det vil ganske enkelt være spild af penge at fortsætte markedsføringen i den nuværende situation er analysen.
”Alt international markedsføring, som vi har i samarbejde med VisitDenmark, er sat på standby. Det samme gælder for markedsføringen i Danmark,” fortæller Mike Olesen, marketingchef i Destination SydkystDanmark.
”Af moralske og etiske årsager giver det ikke mening at forsøge at overbevise folk om, at de skal rejse i den nuværende situation. Samtidig kan vi også se, at der absolut ikke bliver foretaget bookinger, så analysen er, at penge brugt på markedsføring nu, vil være spildt.”
Stadig organisk trafik på web
Statistikken for besøgende på sydkystdanmark.dk afslører nogle ret markante ændringer under Corona-krisen. For eksempel er den organiske trafik – altså den webtrafik, hvor brugerne selv søger sig frem til siden, fx når de laver en Google søgning – er steget med 20 %
”Det er meget tydeligt, at folk sidder derhjemme og søger efter inspiration til oplevelser i naturen. Det er vores sider som lystfiskeri, cykling, vandring, Stevns Klint og Møns Klint, som oplever en markant stigning i læserinteresse,” fortæller Mike Olesen.
For at understøtte den interesse, har Destination SydkystDanmark derfor styrket websiderne med netop den slags indhold – sådan at det nu er gode forslag til oplevelser i naturen, der ligger øverst på sitet. Samtidig bliver der på de sociale medier bragt en række opslag med fokus på netop oplevelser i naturen.
”Vi sørger også for at få bragt nogle lidt mindre kendte natur-oplevelser i fokus. Vi har meldinger om, at gæsterne fx strømmer til mange af de kendte naturområder og der desværre samles for mange mennesker ét sted, og derfor gælder det om i vores indsats at forsøge at få spredt folk ud i destinationen,” siger Mike Olesen.
”På de sociale medier vil vi også understøtte fortællingen om, at vi jo har god plads i naturen her i destinationen – sådan at københavnerne ikke alle sammen klumper sammen omkring Søerne eller i Amager Strandpark. Men det er en indsats, hvor vi må holde tungen lige i munden, for vi vil ikke på nogen måde ’udnytte’ situationen– vi skal ikke træde nogen over tæerne. Men vi vil understøtte den søgeadfærd, som vi kan se og minde om at naturen altid er åben.”