Coronakrisen giver øget risiko for shitstorm

6/29/2020

På grund af Coronakrisen vurderer vi desværre, at der er en øget risiko for, at du som aktør i turismeerhvervet kan havne i en shitstorm i den kommende tid. 

Det så vi, da Lalandia Rødby i forrige weekend blev udsat for hård kritik på de sociale medier. En tidligere gæst havde kontaktet feriecentret for at fortælle, at hun efter sit besøg på stedet var blevet konstateret smittet med Coronavirus.

Efter sin kontakt med feriecentret skrev den tidligere gæst et opslag på Facebook, hvor hun bebrejdede Lalandia for ikke at gøre nok for at informere sine gæster om hendes smitte.

Da den tidligere gæst er en realitystjerne, fik dette Facebook-opslag en særlig voldsom effekt. I Berlingske kan man læse, at Lalandia ifølge en professor og overlæge har gjort det rette, men shitstormen er ikke desto mindre en realitet. Det siger sig selv, at den slags negativ omtale kan koste omsætning og anseelse.

En shitstorm kan ramme selv den bedste, og det er desværre ikke altid lige nemt at se den komme. Men vi kan i det mindste gøre vores bedste for at undgå det og for at håndtere den så fornuftigt som muligt, hvis den skulle ramme.

Shitstorm-hotline:

Destination SydkystDanmark har derfor indgået en aftale med Henrik Kragelund, der er ’shitstorm-doktor’.

Hvis du i den kommende højsæson havner i en potentiel shitstorm og har behov for akut, professionel hjælp til at håndtere situationen, dækker Destination SydkystDanmark udgifterne til din første samtale. I mange tilfælde vil en enkelt samtale kunne lede dig på rette vej ift. at håndtere en krise. Du kan kontakte Henrik Kragelund døgnet rundt på mobil 3052 5191 - læs evt. mere på www.henrikkragelund.dk

Værktøjer

Desuden har vi produceret følgende: (LINK TIL DOWNLOAD NEDERST PÅ SIDEN)

  • Et informationsark du kan printe og hænge op i reception, værelser etc. med henblik på at øge gæsternes tryghed samt sikre dig vigtig information om evt. symptomer eller smitte hos dine gæster.
     
  • 7 gode råd og guidelines til, hvordan du forholder dig, såfremt en shitstorm er under opsejling.
     
  • Et registreringsskema/tjekliste til at håndtere evt. beskeder om symptom- og sygdomsramte gæster. Dette skema udgør samtidig en procedure for håndtering af disse informationer.
     
  • En skabelon i henholdvis word- og excel-format, som I kan anvende til at registrere henvendelser fra gæster omkring Corona-smitte.

Vi håber, du kan se værdien i ovenstående, og vi krydser naturligvis fingre for, at du og alle andre turismeaktører i vores område får en forrygende sæson uden problemer og med masser af glade gæster.