Cocktailkurser på Facebook skaber stor opmærksomhed om Isle of Møn Spirits

5.5.2020
Foto: Richard Clark

Hvad gør man, når Coronakrisen gør det umuligt at møde kunderne ansigt til ansigt? Man møder dem selvfølgelig online. Isle of Møn Spirits har succes med cocktail-kurser som sendes live på Facebook.

Der var ikke langt fra tanke til handling, da Uffe Skaaning Lind fra Isle of Møn Spirits fandt på at lave et ugentligt cocktail-kursus på virksomhedens Facebook-side.

”Jeg tænkte, hvad kan gå galt? Det er jo kun mig, så det kan ikke gå værre end galt,” siger Uffe med et grin. Sammen med sin hustru Sara Skaaning Lind driver han Isle of Møn Spirits i Askeby på Møn.

Her i Coronakrisen har Isle of Møn Spirits som så mange andre virksomheder oplevet et stort fald i omsætning. Alle arrangementer med gin-smagninger og cocktail-kurser er aflyst. Det samme gælder de mange lokale markeder, hvor virksomheden normalt har en bod.

”Der var flere andre, der lavede livestreaming, så jeg tænkte, at det kunne jeg også. Jeg er i tidernes morgen uddannet bartender, så selvfølgelig kunne jeg også demonstrere, hvordan man laver en cocktail foran kameraet.”

Formålet med udsendelsen via Facebook er selvfølgelig at skaffe noget opmærksomhed omkring Isle of Møn Spirits og deres produkter og kurser. Sådan at virksomheden er top-of-mind, når man igen kan komme ud og afholde arrangementer. Her efter 4 udsendelser kan Møn Gin konstatere øget trafik på webbutikken og der er solgt en del cocktailsæt.

Hurtigt i gang

For Uffe var det vigtigt, at projektet ikke skulle blive bremset af alle mulige teknikaliteter. Set-uppet er derfor helt enkelt: En smartphone, der er sat fast oven på en kamera-stativ. Og så starter man blot en udsendelse med Facebooks live-funktion.

”Det gjaldt bare om at komme i gang. Det skulle ikke være noget med et stort og fancy studie, vi skulle bare i gang. Den eneste ting, jeg har lavet, er, at jeg har sat en tom papkasse op i lokalet, for at tage lidt af rumklangen.”

I den første udsendelse demonstrerede Uffe cocktailen ’Bees Knees’. I den skal der bruges honning, og det gav mulighed for at få nævnt nogle produkter fra Isle of Møn Spirits gode samarbejdspartner By-Bi, der leverer honning fra bistader i byen. Og da Uffe underviste seerne i at lave deres egen Espresso Martini, var ingredienserne bl.a. Dark Sky Kaffelikør, som er lavet sammen Kaffehuset Møn og Møn Bolcher.

Jeg synes, det er en fin måde at give noget opmærksomhed til vores samarbejdspartnere, at vi lige kan ’tagge’ dem i udsendelsen, for de har også brug for lidt hjælp her i Corona-tiden.

Isle of Møn

Foto:Isle of Møn

Gode respons fra seerne

Live-udsendelsen med cocktailkurset bliver sendt hver fredag klokken 17. Et par dage før sørger Uffe for at lave en lille video, hvor han forklarer, hvilke ting man som seer får brug for, for at kunne deltage i selve cocktailkurset. Det kan fx være, at man skal forberede en sukkersirup. I skrivende stund er der sendt 4 live-kurser, og der er fin respons fra seerne:

”Det er både venner af huset, men også deres venner. Folk er rigtig flinke til at ’tagge’ deres venner, så det spreder sig som ringe i vandet. Der er flere, der allerede har lavet en fælles-ting ud af det, så de mødes til en virtuel cocktail-aften. Og deltagerne er gode til at sende billeder af deres version af cocktailen bagefter, og det er sjovt at se.”

Uffe fra Isle of Møn

Foto:Isle of Møn

De første erfaringer

Selv om Uffe er uddannet bartender, oplever han alligevel, at det er lidt anderledes at skulle undervise i cocktails foran et kamera.

”Jeg er jo vant til, at der er noget pingpong med de mennesker, der deltager i et cocktailkursus. Det er nok det sværeste ved at lave det online, at du er alene med kameraet. Derfor kommer jeg også til at tale lidt for hurtig, og jeg har fået at vide, at jeg skal smile noget mere. Så det arbejder jeg med,” siger Uffe.

Der er allerede planer om at forfine udsendelserne, for eksempel ved at invitere en lokal musiker inden for til at skabe noget ekstra stemning eller måske en gæst, som kan blive undervist live.

”Jeg er helt sikker på, at det er noget, som vi vil fortsætte med, også efter Coronakrisen. Mit råd til andre, der har noget originalt på hjerte og som kan fortælle noget unikt, er, at de bare skal se at komme i gang. Lad være med at tænke for meget over det. En smartphone på et stativ, så er du klar.”