Gadeliv i Næstved

Ambitiøst vækstprogram skal få små og mellemstore turismeaktører ud over rampen

Foto: Tue Schiørring Fotografi

Et nyt vækstprogram, der er målrettet SMV’er i turismeerhvervet, skal øge virksomhedernes konkurrenceevne og skabe synergier på tværs af region Sjælland.

Det nye vækstprogram, som Destination SydkystDanmark søsætter i samarbejde med Visit Lolland-Falster, Destination Sjælland, Zealand Sjællands Erhvervsakademi, Erhvervshus Sjælland, Wonderful Copenhagen, Dansk Kyst- og Naturturisme og Visit Denmark, har et samlet budget på 13,8 mio. kr. og projektets formål er at tiltrække turister til Sjælland og øerne.  

”Det nye vækstprogram er en unik mulighed for virksomhederne. I vores destination har vi eksempelvis omkring 20 campingpladser, hvor størstedelen er SMV’er. De kan bruge programmet til at få tilpasset deres forretninger til en ny virkelighed efter corona-krisen. En virkelighed, hvor gæsterne stiller større krav til oplevelser, service, hygiejne og digitalisering,” siger Martin HH Bender, direktør i Destination SydkystDanmark.

Over de næste 2 år skal i alt 80 turismevirksomheder over hele Sjælland og Lolland-Falster igennem forløbet, der skal styrke deres konkurrenceevne ved at fokusere på vækst, øget omsætning og flere ansatte. Hensigten er at skabe et bedre match mellem udbuddet af tilbud og forventningerne hos særligt tyske turister og turister uden for hovedsæsonen.

25 virksomheder i Destination SydkystDanmark får løft

I Destination SydkystDanmark er det 25 lokale SMV’er turismeerhvervet, der får mulighed for at deltage i vækstforløbet.

Programmet er baseret på 1:1 rådgivning og tager udgangspunkt i virksomhedernes specifikke behov.

Konkret tilfører programmet viden til at udvikle nye digitale services, finde nye kundesegmenter og videreudvikle produkter og oplevelser. Derudover er der fokus på at skabe erhvervsklynger og netværk.

Deltagervirksomhederne vil blive udvalgt ud fra deres vilje og evne til vækst, og programmet påbegynder screenings- og rekrutteringsfasen i løbet af sensommeren.

Til at løfte opgaven med at identificere de 25 lokale virksomheder i Destination SydkystDanmark er Charlotte Schwartzlose ansat i en stilling som projektleder.

Charlotte har et indgående kendskab til det lokale turisterhverv, da hun bl.a. er bestyrelsesformand i Næstved Turistforening og hun har tidligere bl.a. været direktør i Næstved Storcenter og turist- og destinationschef i Stevns Kommune.

”Jeg glæder mig til at komme i gang med at besøge de mange lokale virksomheder og i samarbejde med dem finde frem til, hvor vi kan give dem et løft,” siger Charlotte Schwartzlose.

Vækstprogrammet er finansieret af EU’s regionalfond, Region Sjælland og programmets partnere.