Feriepiloter - elcykelferie

10 højdepunkter fra året, der gik i SydkystDanmark

13.12.2021
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Mads Tolstrup

Et feriekoncept, der gik viralt, en kendiskok, der satte Sydsjælland på turisternes radar, og en ny strategi, der fik turismekollektivet på dagsordenen. 2021 har været endnu et begivenhedsrigt år i SydkystDanmark.

#1 Feriepiloterne – en bragende succes

Vandreferie på Sydsjælland og Møn

Foto:Mads Tolstrup

Smag stribevis af lokale specialiteter, oplev storslået natur, små turistperler og overnat på nogle af Sydsjælland og Møns bedste campingpladser, hoteller og Bed & Breakfasts. Helt kvit og frit. Alt, du skal gøre, er at teste og anmelde det, du oplever undervejs. Sådan lød det fristende slagtilbud fra Destination SydkystDanmark tidligere på året. Mere end 1.100 håbefulde danske familier, ægtefolk og vennepar sendte en ansøgning afsted om at blive feriepiloter, men kun fire hold kom igennem nåleøjet.

Feriepilot-konceptet har trukket intet mindre end 17 medieomtaler i både lokale og nationale medier, som eksempelvis TV2, Politiken, BT, Jyllands-Posten, TV2 Øst og Bornibyen.dk. Desuden har feriepiloterne fået knap 1,8 millioner eksponeringer på sociale medier, og der er kommet 12 avisannoncer og seks advertorials, som er blevet bragt i bl.a. ALT for damerne, ud af deres besøg. En regulær supersucces, som vi næste år også afprøver på det tyske marked.

 

Se en lille video om feriepilot-konceptet her: https://www.youtube.com/watch?v=ZD3rCj4c7EU

#2 SydkystDanmark goes abroad

Tareq Taylor

Foto:Luckyday Pictures

Han døbte Paradehuset ved Gisselfeld Kloster ”verdens smukkeste orangeri” og opfordrede kraftigt alle til at sætte Sydsjælland på deres ”bucketliste”. Det regnede med superlativer, da den svenske kendis-kok Tareq Taylor gæstede SydkystDanmark i sommer for at optage et afsnit af sin populære programserie ”Tareq Taylor’s Nordic Cookery”. Kokken lavede bl.a. mad af lækre, lokale råvarer fra Klippingegård på Stevns, smagte danskproduceret amarone-vin hos Vesterhave Vingård i Karrebæksminde og besøgte Rødvig Kro og Badehotel. Maden blev kokkereret i nogle af destinationens smukkeste kulisser – Stevns Klint, Gavnø Slotspark og Gisselfeld Kloster. Programmet bliver vist i hele Norden og solgt til bl.a. BBC. Tidligere sæsoner har været vist i mere end 100 lande, og Tareq Taylor selv har mere end 240.000 følgere på Instagram, hvor han flittigt deler ud af sine rejseoplevelser.

Senere på året slap vi den britiske avis The Sun løs hos Camp Adventure. Her stod en tur til toppen af Skovtårnet, en svingtur på klatrebanerne og en luksuriøs overnatning i glampingtelt på to do-listen. En måned senere landede rejsereportagen i The Sun, der har et oplag på 1,2 millioner og svimlende 100 millioner hjemmesidebesøg hver eneste måned. Annonceværdien for The Suns artikel er over en halv million kroner.

I år udkom også en stor artikel i National Geographic Traveller India, som har ca. 330.000 læsere hver måned. Her var Faxe Kalkbrud, Stevns Klint, Næstved og Skovtårnet i centrum.

 

Se videoerne fra Tareq Taylors besøg her: www.sydkystdanmark.dk/tareq-taylor

Læs The Suns artikel her: www.thesun.co.uk/travel/16710993/enjoy-thrill-seekers-trip-camp-adventure-denmark/

#3 Alle for en

Turisme kollektivet

Foto:Mads Berg

I starten af året lancerede vi en ny strategi for de næste fire år, der har fokus på tiden efter corona, og hvordan lokalt samarbejde og bæredygtige tiltag kan løfte turismen til nye højder på Sydsjælland og Møn efter en hård tid med restriktioner og nedlukninger. Strategien skal gøre os til en af Danmarks stærkeste turistdestinationer ved at fokusere på turismekollektivet. Hele økosystemet med overnatningssteder, restauranter, attraktioner mv. hænger nemlig nøje sammen. En god oplevelse for en gæst i området er afhængig af mere end ét godt overnatningssted eller ét uheldigt restaurantbesøg. Gæstens ferie afhænger af et samlet indtryk af destinationen og dermed af turismekollektivet. Vores mantra er, at naturen er SydkystDanmarks største attraktion. Sammen skal vi passe på den og sørge for, den også er her til de næste generationer. Ved at arbejde sammen i turismekollektivet kan vi øge den økonomiske gevinst ved turisterne, udvikle områderne, skabe liv og samtidig pleje vores natur.

 

Læs eller hør strategien som podcast her: www.turismekollektivet.dk

#4 All in på Instagram

Instagram

Foto:Destination SydkystDanmark

2021 har stået i Instagrams tegn. En ny strategi har sat skub i følgertilslutningen, og siden marts er der således kommet mere end 150 procent flere følgere til profilen @sydkystdanmark, der har til formål at promovere og udbrede kendskabet til destinationen – både kendte attraktioner som Skovtårnet og Holmegaard Værk, men i høj grad også små, unikke perler som Bed and Boats og Muldiverset. Det er en kombination af miniguides med tips til alt fra gode restaurantoplevelser til halloween-events og familievenlige aktiviteter samt bjergtagende naturbilleder og et fokus på de mange unikke oplevelser, destinationen har at tilbyde, der har fået flere følgere på krogen. Desuden har vi indgået konkurrencesamarbejder med lokale aktører, som eksempelvis Villa Huno og Rødvig Kro og Badehotel, der ligeledes har høstet massevis af følgere på den konto. Begge profiler er vækstet med hhv. 1.300 og 1.600 nye følgere.

Generelt har der i år været væsentligt mere aktivitet på profilen @sydkystdanmark, og det belønner Instagrams algoritme. Helt konkret er indholdet nået ud til mere end 1,5 millioner Instagram-brugere fra marts-december i år. Næste år er ambitionen at producere mere video fra destinationen, få endnu mere aktivitet i story, indgå flere influencer-samarbejder og lave flere fastgjorte højdepunkter på profilen, som kan inspirere til, hvor man skal overnatte, hvad man skal opleve, og hvad man skal spise, når man opholder sig i Destination SydkystDanmark.

 

Følg med på Instagram-profilen @sydkystdanmark

#5 En opsang til politikerne

Turistminister

Foto:Peter Heydenreich

Giv udenlandske turister, der kan fremvise en booking til et af vores mange overnatningssteder, adgang til Danmark og skrot coronapasset for betalte udendørsoplevelser, ellers får det katastrofale konsekvenser. Sådan lød opråbet til politikerne på Christiansborg fra Destination SydkystDanmark og Destination Sjælland på vegne af Region Sjællands samlede turisterhverv i foråret. Destinationsselskaberne råbte sammen vagt i gevær og krævede politisk handling, da de lukkede grænser kostede erhvervet dyrt, og frygten var, at alt fra hoteller til oplevelsesparker kunne risikere at måtte dreje nøglen om. Opråbet blev bragt som store helsidesannoncer i både Politiken, Berlingske og Sjællandske.

Også op til kommunalvalget var SydkystDanmark på pletten. Denne gang med en opfordring til at tildele turismen en ministerpost på linje med landbruget, kirken og miljøet, som kan varetage erhvervets interesser. Det har et erhverv, der årligt poster 140 milliarder kroner i den danske statskasse, velfærd og livskvalitet, ganske enkelt krav på, argumenterer direktør Martin HH Bender. Indsparket blev bragt på Turisme.nu og i Sjællandske.

 

Læs direktørens debatindlæg her: www.turisme.nu/javel-fru-turistminister/

#6 Farvel til naturkegler, goddag til outdoorhelte

Go naturstil

Foto:Kristian Eskild Jensen

Rekordmange har byttet fitnesshold og biografture ud med vandreture og shelterovernatning i det fri under coronakrisen, for naturen har vi – gudskelov – alle haft turpas til. Danskerne er ganske enkelt strømmet ud i naturen som aldrig før, men ikke alle er lige gode til at passe på den. Derfor har Destination SydkystDanmark i år udgivet pocketguiden ”7 gode råd til go’ naturstil”, som også findes i en online version. Naturguiden er fuld af opfordringer skrevet i en humoristisk jargon. F.eks. kan man læse, hvorfor det er vigtigt at være lydløs som en ninja i det fri, og hvorfor man skal holde selv en tæppetisser i kort snor. Formålet er at sende færre naturkegler og flere outdoorhelte ud i Sydsjælland og Møns smukke natur, som en del af den strategi, vi udgav i starten af året, hvor vi som turistorganisation skrev under på, at vi vil sætte naturen i spil, men aldrig på spil.

 

Læs naturguiden som onlineversion her: www.sydkystdanmark.dk/gonaturstil

#7 Et godt tilbud

VisitorSpots

Foto:Destination SydkystDanmark

Gratis smagsprøver, is til ungerne, VIP-fordele eller en entrébillet til reduceret pris. Det er blot et par eksempler på den lange række af fordele og tilbud, man finder på VisitorSpots.dk. Et nyt fordelssite, der gik i luften i 2021 med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, og som skal give turister – og lokale – smag for at opleve mere af Sydsjælland, Møn og Lolland-Falster. Håbet er, at det også skaber større synlighed, mersalg og krydsbesøg hos turismeaktørerne i området. Mere end 59 attraktioner er nu en del af VisitorSpots.dk, og flere kommer hele tiden til. Her fra Destination SydkystDanmark er det bl.a. Gavnø Slot, BonBon-Land, Camp Adventure og GeoCenter Møns Klint, men alle turismeaktører uanset størrelse kan blive en del af fordelssitet.

 

Tjek fordelene ud her: www.visitorspots.dk

#8 Stå stærkt lokalt

Næstved Søjler

Foto:Emma Wennerblom

I et forsøg på at komme et spadestik dybere i lokalsamfundene i Destination SydkystDanmark har vi i år lanceret et såkaldt klyngekoncept. Klyngerne er lokalt forankret og ved, hvad der rør sig i lige netop deres baghave. Hver klynge har en agent, der fungerer som bindeled mellem lokalområdet og SydkystDanmark. Klyngeagenterne har til opgave at melde begivenheder ind, varetage klyngens interesser og holde SydkystDanmark opdateret på initiativer og projekter i området, som vi kan sprede budskabet omkring på de klyngewebsites, vi har oprettet til formålet, eller som vi kan være med til at bakke op om. Det være sig både økonomisk, markedsføringsmæssigt eller som sparringspartner. Allerede nu har vi gode erfaringer fra samarbejdet. Bl.a. har klyngeagenterne været med til udbrede kendskabet til vores kompetencekurser, og så er et hav af lokale events blevet promoveret via vores digitale kanaler.

 

Se f.eks. Stevns’ klyngewebsite her: www.sydkystdanmark.dk/stevns

#9 Ja tak til kompetenceløft

Feriepiloter - vandreferie

Foto:Mads Tolstrup

Der er blevet holdt workshops i alt fra SEO-optimering til ophavsret og brugeranmeldelser i det forgangne år. Som overnatningssted eller turistattraktion er det afgørende, at turisterne kan finde dig, og at du har styr på alt fra hjemmeside til fotorettigheder og Tripadvisor. Derfor har vi været værter for en håndfuld workshops, alle med kompetente undervisere ved roret. Og noget tyder på, at det har været en kærkommen håndsrækning. I hvert fald har vi på flere hold måttet melde alt udsolgt. Derfor fortsætter vi ufortrødent i 2022, hvor turisterhvervet også kan byde ind med ideer til kommende kompetenceløftskurser.

#10 Nye projekter

Foto:VisitSydsjælland-Møn

Hele fire nye projekter er det lykkedes Destination SydkystDanmark at få økonomisk støtte til fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse i 2021. Projekterne omhandler alt fra lokalt værtskab og bæredygtig outdoor oplevelsesudvikling til udvikling af gastronomievents. De fire projekter har en samlet støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse på op til kr. 10,4 millioner. De to projekter, Destination SydkystDanmark er projektleder på, er støttet med op til 2,6 mio. kr. i alt. Derudover er destinationen medansøger på yderligere to projekter, som beløber sig på op til 7,8 mio. kr. Alle fire projekter løber over en treårig periode og har både lokale og nationale samarbejdspartnere.

Total set er SydkystDanmark involveret i 17 projekter, som på den ene eller den anden måde skal styrke lokalturismen, hvoraf flere af dem går på tværs af destinationsgrænser.