Mette Frimodt Rasmussen BonBon-Land

Børnemagneten BonBon-Land

Foto: Lars Bo Axelholm

Sæsonen 2019 er gået godt hos én af SydkystDanmarks allerstørste turismeaktører, BonBon-Land. Især sommerens show med Pyjamas-heltene og efterårets satsning på Halloween var succesrige.

De kommende år vil der være endnu større fokus på børnefamilierne med nye oplevelser og fortsat fokus på at få parken til at fremstå pæn, fortæller salgs- og marketingchef Mette Frimodt Rasmussen.

”2019 er gået godt, men det har været en lidt mere ’almindelig’ sæson end 2018, for i år har vi både haft høje dage og lave dage på grund af vejret. Sidste år var jo ekstremt, fordi vejret var så godt, og der nærmest var det samme antal gæster hver eneste dag,” siger Mette Frimodt Rasmussen.

Selv om parken er gået i ’vintermode’ er der stadig fuld aktivitet på kontorerne i Holme-Olstrup. Morgenmødet med parkens tekniske personale er netop slut, og de myldrer ud i parken til dagens opgaver.

Det er ikke mange dage siden, at her var masser af gru og skrig. Halloween blev igen et kæmpe trækplaster for BonBon-Land, hvor parkens 5 uhyggelige labyrinter var i stand til at tiltrække gæster langvejs fra.

”Vi har lavet Halloween nu i 6-7 år og det er blevet et kæmpestort fokus for os,” siger Mette Frimodt Rasmussen.

I år var der hele 5 uhyggelige labyrinter, hvor gæsterne blev mødt af skuespillere som sørgede for, at inde i forlystelserne aldrig helt kunne vide, hvornår chokket kom. BonBon-Land er i øvrigt den eneste park i Danmark med så mange labyrinter.

”Da vi begyndte, tænkte vi, at vi jo var en børnepark, så vores halloween-labyrinter måtte ikke for uhyggelige, men jeg kan love dig for, at det skal være uhyggeligt, og folk er ellevilde. Vi har 5-årige, der bare er totalt cool og 15-årige, der nærmest kommer grædende ud,” siger hun.

”Folk ved jo godt, at hvis de går ind i de her labyrinter, så bliver de forskrækkede. Og de, der ikke har lyst, de har jo stadig hele parken, de kan bruge. Så de fem labyrinter er bare oven i hatten.”

For at kunne lave de bedste uhyggelige Halloween-oplevelser, henter man i BonBon-Land hjælp hos kolleger i Parques Reunidos-koncernen, som BonBon-Land er en del af, og samtidig rejser medarbejderne på inspirationsture hos andre forlystelsesparker i udlandet. Blandt andet hos Moviepark i Tyskland og Bobbejaanland i Belgien og Liseberg i Sverige henter man gode ideer.

Successen med Halloween er vigtig for BonBon-Land, for aktiviteterne er med til at trække både københavnere og nordsjællændere til parken uden for højsæsonen.

”I vores ’normale’ skuldersæson er det gæster fra vores naturlige opland inden for en radius af cirka 50 kilometer, men de her Halloween-aktiviteter er altså i stand til at trække københavnerne herned en ekstra gang i løbet af sæsonen, og det er vi selvfølgelig glade for. Samtidig kan vi se, at også vores sæsonkort-holdere kommer til Halloween, så det er også en måde at give dem noget ekstra,” siger Mette Frimodt Rasmussen. 

Sæsonkortholdere skal have noget særligt

I det hele taget er sæsonkort-holderne den absolut vigtigste kundegruppe, som man forsøger at pleje så godt som overhovedet muligt i BonBon-Land.

”Sæsonkortholderne er vores ambassadører; Hvis de er glade, så er resten af gæsterne også glade. Og vi kan heldigvis se i år, at vores sæsonkortholdere er mere tilfredse: Det kan vi se på tilbagemeldingerne og på, at de er begyndt at bruge fordelsprogrammet: Vores guldkortholdere får 20% på alt, hvad de køber i parken, og de er blevet bedre til at bruge de fordele. Vi kan se, at vi sender flere gæster til vores samarbejdspartnere i fx Knuthenborg Safaripark, men også især på hvor mange rabatter, vi udbetaler i parken,” siger Mette Frimodt Rasmussen.

Som sæsonkortholder får man 10-20% i rabat på alt man køber i parken, afhængig af, om man har et guld-, sølv- eller bronze-kort. Derudover får man med guldkort rabatter på entreen i Knuthenborg Safaripark, Den Blå Planet, Djurs Sommerland, gratis adgang i Parque Reunidos parker i Europa og endelig får man rabat på sommerhusleje i Novasol.

Vi sørger løbende for at spørge vores stamgæster, hvad de gerne vil have af fordele på sæsonkortet, og de lægger især vægt på, at de kan få rabatter i parken og at der er særlige dage, hvor man kan invitere en håndfuld venner gratis med i parken.

Netop det, at børn med sæsonkort har mulighed for at invitere venner med gratis i parken, er et ekstremt vigtigt salgsparameter, forklarer Mette Frimodt Rasmussen:

”Forældrene får mulighed for at være ’den glade giver’. De kan sige til børnene, at nu kan de tage deres legekammerater med i BonBon-Land, så børnene får en endnu bedre dag. Det er dét, det hele handler om: Folk kommer her, for at give børnene årets sjoveste dag.”

Er det en god forretning at give stamgæsterne rabatter og gratis adgang til vennerne?

”Nej, ikke hvis du ser på det isoleret, men vi gjorde det ud fra den betragtning, at vores sæsonkortholdere er vores vigtigste aktiv, så de skal være glade. Men klart, vi har da en forventning om, at hvis man får 20% rabat, så er man nok mere tilbøjelig til både at købe en is og en kop kaffe, og vi kan se, at folk bruger flere penge i parken.”

BonBon-Land skal spænde vidt, når det gælder forlystelser. Der skal være noget for de helt små og teenagebørnene, men hovedfokus er på børnene i alderen 4-12 år, fortæller Mette Frimodt-Rasmussen.

”Vi er rigtig godt dækket ind med forlystelser til dem, der er over 120 cm, så når vi skal have en ny forlystelse, så skal det være for de mindre børn.”

Parken har en 5-års-plan og i den er der også plads til en ny, stor forlystelse indenfor de kommende år.

”Der er ingen tvivl om, at vi har haft et efterslæb med parken, og det har været vores fokusområde – og det vil det også være fremadrettet – at få parken ’up-to-date’,” siger Mette Frimodt Rasmussen.

”Vi bruger år efter år markant flere penge på vedligeholdelse og opgraderinger og det fortsætter vi med. Du skal komme ind og se en pæn park, at her er nymalet, at der er blomster og at her er rart at være. Vi fik førhen nogle berettigede hug for, at parken ikke stod snorelige. Så parken skal up-to-date igen.”

BonBon-Lands konkurrenter bruger millioner på nye forlystelser. Hvilke muligheder har I?

”Der er ingen tvivl om, at hvis vi for alvor skal løfte besøgstallet, så skal vi have en ny forlystelse, og det ligger også i vores 5-års plan der løber til 2022.

Det er kun få uger siden, at den stenrige svenske kapitalfond EQT overtog aktiemajoriteten i Parque Reunidos, og den nye ejer har endnu ikke meldt ud, hvad planerne er for de mange forlystelsesparker.

”EQT har med Scandic Hotellerne vist, at de kan gå ind og løfte produktet. Lige nu afventer vi, hvilken strategi EQT vil lægge, og vi glæder os til at se, hvad det kommer til at betyde for BonBon-Land. Men vi er over 50 parker, så det bliver desværre ikke lige i morgen, jeg kan fortælle, hvad den nye ejer har af planer for os, ” siger Mette Frimodt Rasmussen.